Petite Amélie wil samen met investeerder internationaal opschalen
Zo’n drie jaar geleden nam Petite Amélie, een producent van accessoires en meubels voor de baby- en kinderkamer, Marktlink in de arm. De opdracht: zorgen dat het Frans-Nederlandse bedrijf op termijn een groeipartner aantrekt. Met Mentha is die partner inmiddels gevonden.
Petite Amélie werd zo’n tien jaar geleden opgericht door Joanna Rutges. Zij kwam – zoals zo vaak het geval is bij succesvolle ondernemingen – toevalligerwijs op het idee na een moment van frustratie. Rutges was net moeder geworden en zocht een stijlvol wiegje voor haar dochter.
Haar zoektocht leverde niet het gewenste succes op. Na noodgedwongen een ‘B-keuze wiegje’ in huis te hebben gehaald, besloot Rutges het heft in eigen handen te nemen. Petite Amélie was geboren.
In de afgelopen jaren is Petite Amélie flink gegroeid. Het bedrijf levert een breed aanbod van meubels, speelgoed, accessoires en textiel voor baby’s en kinderen. Het merk onderscheidt zich in de markt met zijn ontwerp, de hoge kwaliteit en het gebruik van houten materialen.
In 2019 kwam Rutges op een kruispunt te staan. Het bedrijf had zich weten te ontwikkelen tot een succesvolle speler in Nederland en Frankrijk, en was inmiddels bovendien een begrip geworden onder een groep trouwe merkambassadeurs (vaak jonge ouders). De ambities van oprichtster Rutges reikten echter verder.
Ze klopte aan bij fusie- en overnamekantoor Marktlink met de vraag om Petite Amélie te helpen bij de ontwikkeling naar de volgende groeifase. Stap één bestond uit het (verkoop)klaar maken van de onderneming. Stap twee richtte zich op de zoektocht naar de juiste partner.
Eerder dit jaar werd een information memorandum de koperswereld in geslingerd en de interesse bleek enorm. “Petite Amélie heeft een unieke combinatie van een sterk merk met de volledige controle over de eigen verkoopkanalen, zowel online als via fysieke winkels. Deze unieke positie, de enorme groei en de kansen van het bedrijf creëerden veel interesse vanuit investeerders”, legt Remon Lustenhouwer uit, partner bij Marktlink.
De optimale partner bleek uiteindelijk Mentha. Lustenhouwer: “Mentha heeft zich meerdere keren bewezen als juiste partner, en heeft de juiste visie op de strategische uitbreiding en internationalisatie van Petite Amélie.”
Samen met Mentha wordt geïnvesteerd in versnelde uitbreiding in productgroepen, professionalisering, verdere internationalisatie (Petite Amélie is nu actief in vier landen) en groei in nieuwe markten en marktsegmenten.
Barend Rutten, Partner bij Mentha, kijkt met vertrouwen naar de samenwerking. “Wij zijn onder de indruk van de kracht van het merk en de sterke en groeiende collectie van hoogwaardige ontwerpen. Bovendien geeft de ontwikkeling van de sector als gevolg van toenemende online penetratie ons het vertrouwen dat Petite Amélie de sterke groei in de komende jaren ook internationaal gaat voortzetten.”