‘Bij P5COM dragen we bij aan echte impact in de zorg’
Sinds circa drie en zeven jaar respectievelijk werken Petra de Leede en René de Bruijn bij zorgadviesbureau P5COM. Over één ding zijn ze het roerend eens: “Bij P5COM dragen we bij aan echte impact in de zorg.”
Petra de Leede ging een kleine drie jaar geleden als management consultant aan de slag bij P5COM, een adviesbureau dat zich toelegt op het helpen van zorgorganisaties om ‘blijvend betere prestaties’ te realiseren. Denk aan het verhogen van de klant- of medewerkerstevredenheid of ondersteuning bij het laten beklijven van verandering of het invoeren van nieuwe processen.
Eerder in haar loopbaan werkte De Leede als sociotherapeut bij een ggz-organisatie. Ze groeide als managementtalent vervolgens door naar rollen als teamleider, locatiemanager en werd zelfs eindverantwoordelijke voor een aantal klinieken.
Drie jaar terug koos ze voor een koerswijziging en sloot zich aan bij P5COM. “Om nieuwe vaardigheden te leren en meer sectoren in de zorg te zien”, motiveert ze haar keuze destijds.
Die wens is uitgekomen. De afgelopen drie jaar heeft De Leede, die inmiddels de rol van Project Director vervult, veel impact mogen maken bij zorgorganisaties en bijgedragen aan tal van maatschappelijke vraagstukken.
“Zo werkten we in opdracht van VWS en J&V aan een cultuurverandering en dashboard waardoor ggz-patiënten met gevaarlijk gedrag sneller een beveiligd bed kunnen krijgen”, vertelt ze enthousiast.
Vanuit haar huidige seniorrol geeft ze inmiddels leiding aan dergelijke opdrachten in de zorg, waarbij ze ook haar collega’s met regelmaat en veel plezier begeleidt in hun projecten: “Ik hou van de combinatie van verantwoordelijkheid nemen en mensen laten groeien. Dat hoort bij mij.”
Veelheid aan verantwoordelijkheden
Wat De Leede in het bijzonder aanspreekt in haar werk is de veelheid aan verantwoordelijkheden en de verschillende niveaus: “Ik werk met individuen op bestuursniveau en met groepen op de werkvloer. Ik overleg met bewindspersonen op ministeries en met de huismeester van een locatie.”
“We bevragen elkaar kritisch op resultaten en we zeggen elkaar onomwonden waar het op staat. Ik ervaar dat als heel prettig en veilig.”
Wat ze verder waardeert aan P5COM is de “open en solidaire cultuur” binnen het bureau. “De cultuur is duidelijk, open en resultaatgericht. We bevragen elkaar kritisch op resultaten en we zeggen elkaar onomwonden waar het op staat. Dat is in de zorg zelf minder gebruikelijk. Ik ervaar dat als heel prettig en veilig.”
Maatschappelijke impact
Wie al wat langer meedraait bij P5COM is René de Bruijn. Hij startte in 2014 bij het adviesbureau in de rol van managing consultant. Eerder in zijn loopbaan vervulde hij verschillende directie-, operationele en project- en programmamanagement-rollen binnen onder meer de schoonmaakbranche en de levensmiddelensector. De Bruijn, van oorsprong opgeleid als machinebouwer, begon zijn loopbaan bij ASML.
Ook voor hem lag de overstap naar P5COM dus niet direct voor de hand. Waarom koos hij voor het adviesbureau? “In de eerste plaats zodat ik écht bedrijven en organisaties zou kunnen helpen, en ook nog met een maatschappelijk belang. Ik had geen ervaring in de zorg, maar mij werd verzekerd dat er snel grote slagen te maken zijn.”
De tweede factor die de doorslag gaf waren de mensen. “Ik had een aantal vooroordelen over consultants, maar daar voldeden mijn nieuwe collega’s helemaal niet aan. Het was een heel gemêleerd gezelschap, maar wel allemaal bijzonder slim, down-to-earth en heel gedreven. En vooral: dol op de praktische aanpak. Dat sprak me aan.”
Ruim zeven jaar later zit De Bruijn nog altijd uitstekend op zijn plek bij P5COM, waar hij is uitgegroeid tot een specialist op het gebied van verpleeg- en verzorgingshuizen en thuiszorg (VVT). In al die jaren heeft hij in het bijzonder binnen deze domeinen veel impact mogen maken.
“Soms wordt ik binnengehaald om probleem A op te lossen, maar blijkt dat dat niet kan als niet ook B en C aangepakt worden. Dan zet ik ook daar m’n tanden in.”
En hoewel hij zich in zijn opdrachten vooral richt op het verbeteren van de primaire zorgprocessen bij opdrachtgevers, kan hij op velerlei gebieden zijn bijdrage leveren: “Ik kan op veel vlakken heel snel grote impact hebben. Als managing consultant heb ik vaak wat complexere uitdagingen op te lossen dan als regulier consultant.”
Het geeft De Bruijn in het bijzonder veel energie als het hem en zijn collega’s lukt om de klant te helpen het “fundament van de organisatie op orde” te krijgen. En daarin gaat De Bruijn graag een stapje verder: “Het gebeurt dat ik ergens binnengehaald wordt om probleem A op te lossen, maar dat gaandeweg blijkt dat dat niet kan als daarnaast niet ook B en C aangepakt worden. Dan zet ik ook daar m’n tanden in.”
Mensen helpen hun werk beter te doen
Die houding typeert volgens De Bruijn niet alleen hemzelf maar ook de andere adviseurs van P5COM, die zo de meeste impact kunnen maken: “We zijn geregeld langer aan het werk bij een organisatie dan we vooraf dachten. Dat is niet erg, als we maar kunnen zorgen dat de basis écht op orde komt. Daar krijg ik energie van.”
“En niet om de besparingen die je ermee realiseert, maar omdat je mensen helpt hun werk beter te doen”, licht hij toe. “Iedere dag, nu en in de toekomst. En als je dat dan terugziet op de werkvloer, ja, daar word ik heel vrolijk van.”
Voor elkaar klaarstaan
Hij wijst verder op de aangename samenwerking die hij met zijn collega’s ervaart, zowel bij de klant als daarbuiten, en het feit dat hij te allen tijde met hen kan schakelen. “Ik wilde graag mensen om me heen met wie ik echt kon sparren. Dat bleek te passen als een jas. En dat doet het nog.”
“Het idee van elkaar helpen, dat leeft in de hele organisatie sterk”, legt hij uit. “Ook als ik eens een tijdje in mijn eentje bij een klant zit zie ik mijn collega’s nog geregeld. Op de trainingen en de bijpraatdagen bijvoorbeeld. Je spreekt elkaar gewoon vaak. En zéker als er iemand hulp nodig heeft…Ik kon mijn senior collega’s altijd bellen, iedereen was heel gedreven om te helpen.”
Zo wordt hij zelf ook regelmatig benaderd door collega’s, vooral als zij werken aan opdracht rondom VVT. “Bij specifieke VVT-projecten waarbij ik niet betrokken ben, wordt nu vaak een dagje René ingepland. Dan kom ik helpen, als een soort vraagbaak.”