Henriette Claus over werken bij Amsterdam Data Collective
Henriette Claus sloot zich drie jaar geleden aan bij Amsterdam Data Collective (ADC) en is sindsdien doorgegroeid naar de rol van Strategy & Innovation Manager. Consultancy.nl stelde haar zes vragen over haar ervaringen tot dusver en de ontwikkelingsmogelijkheden die ze bij het bureau ervaart.
Hoe is je carrière verlopen bij ADC?
“Ik ben een aantal jaar geleden bij Amsterdam Data Collective begonnen in navolging van mijn voltooide master in econometrie. Sindsdien ben ik doorgegroeid naar de rol van manager Strategie en Innovatie.”
“In de tussentijd kreeg ik de kans om aan veel verschillende projecten te werken, waaronder aan verschillende pro bono-projecten. Door mijn werk te diversifiëren, leerde ik al snel wat ik het interessantst vind.”
“Strategie en innovatie spreken me aan omdat ik graag een brede carrière nastreef, in plaats van me uitsluitend te richten op financieel en technisch advies. Ik vind het leuk dat strategie snel beweegt en verandert, wat me helpt om mijn ondernemersmentaliteit te behouden en tegelijkertijd uit mijn comfortzone te stappen.”
“Mijn tijd bij Amsterdam Data Collective heeft me echt gestimuleerd om een carrièrepad te volgen dat ik zowel interessant als uitdagend vind. Hierdoor kan ik blijven leren en groeien op de lange termijn.”
Hoe onderscheidt ADC zich in zijn werk voor klanten?
“We hechten er veel waarde aan om transparant te zijn over wat we wel en niet kunnen doen. We zijn niet op zoek naar projecten waarbij het vele jaren duurt voordat we resultaten zien. In plaats daarvan kijken we liever hoe we op korte termijn waarde kunnen toevoegen voor een klant en bouwen we dat werk vervolgens geleidelijk verder uit.”
“Verder hechten we veel waarde aan open communicatie en eerlijkheid. We vinden het belangrijk dat onze klanten tevreden zijn en dat elk project op tijd wordt opgeleverd met de hoogst mogelijke kwaliteit. Als we ons ergens aan committeren, zorgen we er niet alleen voor dat het gebeurt, maar ook dat het goed gedaan wordt.”
Je hebt ook meegewerkt aan een intern project: de uitbreiding naar Denemarken. Wat hield dat in?
“Toen Amsterdam Data Collective besloot uit te breiden wilde ik daar meteen bij betrokken worden. Samen met een team van tien mensen hebben we onderzocht welke stad goed bij ons zou passen. Uiteindelijk hebben we voor Kopenhagen gekozen.”
“De kernwaarden van het bedrijf – kwaliteit van het werk, directe communicatie en eerlijkheid – zijn allemaal waarden die sterk verankerd zijn in de Deense cultuur. Bovendien hebben we de arbeidsmarkt in Kopenhagen geanalyseerd en kwamen we tot de conclusie dat er een grote vraag bestaat naar data science-experts.”
“Het was een geweldige kans om betrokken te zijn bij ADC’s business development door de uitbreiding in Kopenhagen. Samen met een senior leider heb ik verschillende reizen naar Kopenhagen gemaakt om een vlotte marktintrede te realiseren.”
“Dit illustreert echt een van de beste kanten van het werken bij Amsterdam Data Collective: als je een goed idee hebt en initiatief neemt, zal je altijd steun krijgen.”
Hoe ondersteunt ADC de persoonlijke en professionele groei van zijn medewerkers?
“Amsterdam Data Collective hecht veel waarde aan het investeren in de ontwikkeling van de medewerkers en het uitbreiden van hun capaciteiten. We werken graag als een team en helpen elkaar te groeien. Ik probeer mijn teamleden te motiveren door ze te laten nadenken over de mogelijke implicaties en de ‘wat als’-vragen rond een project.”
“Daarnaast is eigenaarschap erg belangrijk bij Amsterdam Data Collective. Ik kreeg meteen veel verantwoordelijkheid toen ik begon, dus ik probeer hetzelfde te doen voor mijn teamleden. Als je verantwoordelijkheden krijgt, heb je het gevoel dat je deel uitmaakt van het team. Dat draagt bij aan een gemeenschapsgevoel.”
“Verder beschikken we over een zogeheten ‘secure base’, dat wil zeggen, we hebben een cultuur, waarin het niet alleen oké is om fouten te maken, maar dit ook wordt aangemoedigd. Fouten worden gezien als leermomenten in plaats van iets om voor te worden gestraft. Als manager wil ik een omgeving creëren waarin mijn teamleden worden uitgedaagd om uit hun comfortzone te stappen en zich veilig voelen om dat te doen.”
“Amsterdam Data Collective ondersteunt dit perspectief door tweejaarlijkse trainingsdagen te organiseren. Daar worden we uitgedaagd om te praten over onze kwetsbaarheden en ambities in zowel ons werk als privéleven. Dit schept een hele sterke band tussen iedereen binnen het bedrijf.”
Hoe zou je de bedrijfscultuur omschrijven?
“Er heerst een goede mix tussen hard werken en sociaal zijn. Persoonlijk kijk ik altijd uit naar de jaarlijkse skireis en de collectieve week. Deze zijn allebei erg belangrijk voor onze bedrijfscultuur; ze bieden ons de kans om als groep naar elkaar toe te groeien en relaties op te bouwen met onze collega’s. Dit helpt ons om onze doelstellingen op één lijn te houden.”
“We zijn allemaal zeer ambitieus en gemotiveerd om echte, substantiële impact te maken door middel van data science. Het is geweldig om te werken met mensen die zo gedreven zijn door wat ze doen. Dit is niet zomaar een baan voor ons; we willen een impact hebben en de wereld veranderen.”
Tot slot, hoe blijf je gemotiveerd bij ADC?
“Amsterdam Data Collective groeit snel en verandert voortdurend; je herkent het bedrijf echt niet meer van een half jaar geleden. We voegen zoveel nieuwe talenten en klanten toe, veranderen het management en de processen en nemen grotere projecten aan. Werken in zo’n dynamische omgeving maakt het onmogelijk om je te vervelen.”
“Dit maakt dat er veel mogelijkheden zijn om te veranderen en om mezelf te ontwikkelen tot een meer veelzijdige werknemer door middel van trainingen, nieuwe projecten en samenwerking met nieuwe teamleden.”