Vijf succesfactoren voor contractmanagement-implementatie
Strategisch inkoopadviesbureau Sourcing Champions is gespecialiseerd in het “tot leven brengen” van contract lifecycle management (CLM)-systemen. Oprichter Robert Waalder zet uiteen hoe het bureau klanten helpt bij het neerzetten van succesvolle implementaties.
De wereldwijde markt voor CLM-oplossingen wordt vandaag de dag gewaardeerd op iets minder dan $1 miljard. Naar verwachting zal de markt de komende acht jaar groeien met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 12%. Analisten verwachten dat de CLM-markt in 2030 de grens van $2,5 miljard zal doorbreken.
Uit onderzoek van Gartner komt naar voren dat ongeveer de helft van de voor het eerst uitgevoerde CLM-systeemimplementaties niet de vooraf verwachte resultaten opleveren, met waardeverlies als gevolg.
De drie belangrijkste redenen voor het mislukken van implementaties van CLM-oplossingen, zo legt de Sourcing Champions-oprichter uit, zijn:
1) Beperkte buy-in en adoptie door gebrek aan training, interesse, of knowhow
2) Ontbrekende CLM-functionaliteiten die organisaties nodig hebben
3) Onvoorziene verschuivingen in prioriteiten of processen waaraan het CLM-systeem zich niet kan aanpassen
“Bij Sourcing Champions zijn we gespecialiseerd in het ontwerpen en begeleiden van CLM-implementatie-roadmaps.”, aldus Waalder. “Met ons bewezen raamwerk kunnen we ervoor zorgen dat de drie bovengenoemde scenario’s ontweken kunnen worden. Ook stelt het de projectteams in staat het project en de oplossingen af te stemmen op de specifieke behoeften van de klant.”
De kern van de aanpak van Sourcing Champions wordt gevormd door vijf succesfactoren:
1) End-to-end CLM-platform
2) Enterprise-grade aanbod
3) AI-engine die echt werkt
4) SaaS-gebaseerd + snelle implementatie
5) Sterke gebruikerservaring
Twee essentiële elementen bij CLM-implementaties vormen daarbij belangrijke succesfactoren. Allereerst de snelheid van uitvoering. Waalder licht toe: “Ons team van consultants biedt hands-on en zeer ervaren ondersteuning bij de implementatie en zorgt voor een snelle implementatie in minder dan drie maanden.”
Een tweede belangrijke succesfactor is zorgdragen dat de nieuwe manier van werken ook beklijft binnen een organisatie. “Door middel van gebruikerstrainingen met onze contractmanagers, inkoop- en juridische experts, zorgen wij voor een hoge en blijvende gebruikersadoptie”, legt Waalder uit.
SimpliContract
Sourcing Champions maakt in zijn opdrachten gebruik van SimpliContract, “één van ’s werelds meest vooraanstaande oplossingen voor CLM”, aldus Waalder. Het product bereikte onlangs de vierde fase in zijn productvolwassenheid, een fase waarin wordt voldaan aan AI-integratie, bedrijfsbrede samenwerking en de beste contractcompliance.
“Dit duidt op de CLM-transformatie van een contractopslagsysteem naar een digitale collaboratieve werkruimte ondersteund door AI-integratie”, legt Waalder uit.
Via de intelligente CLM-oplossing van SimpliContract krijgen inkoopteams “360-graden contractinzicht”, geeft Waalder tot slot aan. Met natuurlijke taalverwerking en optische tekenherkenning zorgt de oplossing ervoor dat “gebruikers snel en nauwkeurig contractoverzichten krijgen, metadata kunnen doorzoeken en inzicht in de verplichtingen kunnen krijgen voor elk contract binnen de organisatie”.