Inkoopconsultant Julia Stuut over haar groei bij COPPA

04 mei 2022 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Julia Stuut werkt sinds begin 2020 als inkoopconsultant bij COPPA. Ze vertelt over de groei die ze heeft doorgemaakt en hoe het is om te werken voor de inkoopdienstverlener.

Hoe heb je je start ervaren?

“Gelukkig was mijn start bij COPPA nog voor de coronacrisis en kon ik dus ingewerkt worden op ons kantoor in Apeldoorn. Dat was erg fijn. Zo kreeg ik de mogelijkheid om veel collega’s te ontmoeten en voelde ik mij erg welkom.”

Hoe ben je klaargestoomd voor je werk?

“Iedereen die bij COPPA komt werken krijgt dezelfde basistrainingen, zodat iedereen over dezelfde basiskennis beschikt. Deze trainingen richten zich op zowel de harde als zachte skills en zijn heel leerzaam.”

Julia Stuut, Inkoopconsultant, COPPA

“Daarna ben ik gestart met het inwerktraject binnen het Kenniscentrum Overheid – dit is binnen COPPA dé plek waar junioren starten en opgeleid worden. Voordat ik het wist mocht ik zelf een aanbesteding publiceren. Dat vond ik erg spannend, maar door de goede begeleiding vanuit de collega’s werd deze spanning al snel weggenomen. Ik mocht vaak zelfstandig aan de slag, waardoor ik het aanbestedingsproces onder de knie kon krijgen.”

“Vanuit het Kenniscentrum ondersteunen wij onze inkoopconsultants op locatie. Wij zorgen voor de publicatie van de aanbestedingen, voeren de laatste controles uit op de aanbestedingsdocumenten en beheren het aanbestedingsplatform. Door deze extra controle borgen wij de kwaliteit van onze aanbestedingen.”

“Ook is dit een mooie manier om kennis te maken met verschillende vormen van aanbestedingen en de verschillende domeinen. De aanbestedingen die je bij het Kenniscentrum tegenkomt kunnen verschillen van bedrijfskleding tot onkruidbeheersing en ingenieursdiensten.”

Na dit inwerktraject werd je inkoopconsultant binnen het team Sociaal Domein en Juridisch. Wat zijn je werkzaamheden?

“Mijn werkzaamheden zijn heel verschillend en sterk afhankelijk van de opdracht. Op dit moment voer ik voor verschillende opdrachtgevers aanbestedingen uit binnen het sociaal domein. Hierbij kun je denken aan huishoudelijke ondersteuning, Wmo en jeugdhulp.”

“Ik begeleid als inkoopconsultant het aanbestedingsproces, stel de aanbestedingsdocumenten op en beheer het contact met de partijen via het gekozen aanbestedingsplatform. De aanbestedingen binnen het sociaal domein zijn vaak complex en uitdagend, dat maakt waarom ik heb gekozen voor dit domein.”

“Bij COPPA kun je ook als interim-inkoper bij een opdrachtgever worden ingezet. Zo ben ik momenteel inkoper sociaal domein bij een regio van acht gemeenten. Ik ondersteun bij enkele aanbestedingen, beantwoord inkoop-gerelateerde vragen vanuit de gemeenten, verwerk contractmutaties op verzoek van contractmanagers en onderhoud het contact met de zorgaanbieders.”

Tot slot, wat vind je het leukste aan het werken bij COPPA?

“Het leukste vind ik de veelzijdigheid van mijn werkzaamheden. Het werk is enorm afwisselend. Het ene moment ben ik gunningscriteria aan het opstellen voor een Wmo-aanbesteding met een gemeente in Groningen en het volgende moment ben ik de inschrijvingen van welzijnswerkorganisaties aan het beoordelen voor een gemeente in Limburg.”

“Ook krijg je veel vrijheid om je werk zelf in te delen. Dat vind ik erg prettig – zo werk ik thuis wanneer ik meters moet maken en op kantoor of bij de klant wanneer ik wil sparren met collega’s.”

“Bij COPPA staat persoonlijke ontwikkeling centraal. Eén keer per zes weken organiseert het bureau een Academydag. Op deze dagen komen we met het hele bedrijf samen, om kennis te delen en elkaar beter te leren kennen. Heel leerzaam én gezellig.”

“En niet te vergeten: de leuke evenementen. Zo zijn we in september vorig jaar met het hele bedrijf een weekend naar Parijs geweest. Hier heb ik mijn collega’s nog beter leren kennen, dat maakt het makkelijker om met elkaar samen te werken.”