Overheidsdienstverlening-expert Joost Groenestein sluit zich aan bij Morgens
Morgens heeft een doorgewinterde expert op het gebied van klantcontact en overheidsdienstverlening aan boord gehaald: Joost Groenestein.
“Eén van de voorlopers in de overheidsdienstverlening” – dat is hoe Morgens de nieuwe aanwinst omschrijft. Joost Groenestein kan dan ook bogen op een kwart eeuw relevante ervaring en een mooi lijstje aan successen.
Zo heeft hij meerdere toonaangevende publicaties binnen het vakgebied op zijn naam staan (zoals Klantcontact en Interactie), was vanuit VNG initiatiefnemer van de Virtuele Assistent Gem (een landelijke chatbot voor gemeenten) en stond aan de basis van het klantcontactcentrum voor gemeente Rotterdam, waar in 2007 al 80% van de medewerkers vanuit huis werkte.
Groenestein begon zijn loopbaan in de telecomsector (KPN en Telfort), waar hij zich direct richtte op klantcontact. Vervolgens werkte hij voor verschillende publieke en private organisaties, om zich vanaf 2007 volledig te focussen op overheidsdienstverlening. Dat begon met het project in Rotterdam (bekroond met de Antwoord© Award), waarna hij zich inzette voor diverse andere gemeenten en VNG.
Hij maakt de overstap naar Morgens vanuit A&O fonds Gemeenten. Als Projectleider Digitalisering en Dataficering droeg hij daar binnen grote digitaliseringsprojecten zorg voor de verbinding tussen “het mens- en organisatiegedeelte”, zoals hij het zelf verwoordt. “Voor het slagen van digitaliseringsprojecten en de digitale transformatie vormen de mens en organisatie verreweg de belangrijkste factor”, licht hij toe.
Deze visie sluit volgens Groenestein heel goed aan op die van Morgens. “Juist de veranderkracht om te innoveren en te digitaliseren ligt op het vlak van mens en organisatie. En die veranderkracht past heel goed bij Morgens, waar we werken aan de vooruitgangskracht van publieke organisaties.”
“Voor mij is vooruitgangskracht innovatie en innovatief vermogen”, voegt hij toe. “Het geloof in vooruitgang in je werk is innoveren, om voor je klanten of voor inwoners (als je bij de overheid werkt) de dienstverlening te verbeteren. Nieuwe technologie helpt daarbij. Echter om nieuwe technologie tot volle wasdom te laten komen, zal je die goed moeten implementeren.”
En daarbij komen mens en organisatie weer om de hoek kijken. “Organisaties en medewerkers moeten die technologie omarmen, alsof het van henzelf is. En vooruitgangskracht is juist het kunnen overbrengen van die boodschap.”
Daarmee kan Groenestein – die is gestart als senior consultant – al snel aan de slag. “Ik ga de gemeente Maassluis helpen de dienstverlening op een hoger peil te brengen met mijn kennis, kunde en passie over dienstverlening.”
Daarnaast draagt hij ook al bij aan de vooruitgangskracht van Morgens zelf. “We zijn in verschillende projecten aan het kijken hoe we die gemeentelijke dienstverlening met onze veranderkracht kunnen verbeteren. Een mooi voorbeeld is het Polykratos-spel, een bordspel voor gemeentelijke teams om samen te werken voor die inwoners.”