3 tips en ideeën over hoe je flyers aantrekkelijk maakt
Voor zowel grote als kleine bedrijven zijn flyers een zeer effectieve manier zijn hun merk of product aan de man te brengen. Flyers zijn namelijk fysiek (consumenten krijgen het meteen in hun handen), relatief goedkoop ten opzichte van andere marketingkanalen en geven de consument een directe aanleiding om actie te ondernemen.
Flyers worden gebruikt om zoveel mogelijk mensen op een vrij laagdrempelige manier te bereiken en worden vooral uitgedeeld bij drukke gebieden – denk aan het treinstation of midden in de stad.
Hoewel een flyer bestaat uit slechts een vel papier met enkel- of dubbelzijdige bedrukking, zijn er tal van soorten smaken en soorten. Zo heb je vierkante, rechthoekige of ronde flyers, flyers van verschillende groottes (A3 tot A7 formaat), en verschillende papiersoorten die worden gebruikt.
Designers van flyers moeten dan ook verschillende keuzes maken in het ontwerpproces, waarbij het belangrijkste doel is: de aandacht van mensen trekken en vast te houden. Maar hoe krijg je dit voor elkaar? Drie flyer ontwerp tips die professionals kunnen gebruiken om van flyermarketing een succes te maken.
1. Praat met je doelgroep
Voordat je flyers maakt, is het belangrijk om onderzoek te doen naar de doelgroep. Zo kun je de boodschap en toon afstemmen op het soort klanten dat je wilt aantrekken. Hoewel je wilt dat jouw folder opvalt, moet hij specifiek jouw doelpubliek aanspreken.
Voorbeeld: Als je alleen potentiele autokopers wilt aanspreken, zal het gebruik van specifieke termen en beschrijvingen jouw folder helpen de aandacht te trekken van degenen die geïnteresseerd zijn om een auto aan te schaffen.
2. Focus op de voordelen
Het is niet genoeg om alleen de aandacht van de consument te krijgen – ze moeten bij je blijven, zodat je je hele boodschap kunt overbrengen. Door hun aandacht te belonen kun je hun interesse vasthouden. Beantwoord de belangrijkste vraag van jouw potentiële klant: “wat levert het mij op?”.
Ga dus op zoek naar manieren om de beste eigenschappen van je propositie en campagne te beschrijven. Denk hierbij aan het gebruik van pakkende termen als ‘gratis’, ‘besparingen’ en ‘gegarandeerd’. Kijk onder meer ook naar hoe concurrenten in de markt dit aanpakken en leer van hun successen.
3. Houd de inhoud eenvoudig
Als het gaat om het maken van effectieve flyers drukken, geldt de vuistregel: ‘less is more’ (minder is beter dan meer. Onthoud dat je maar een paar seconden hebt om de aandacht van een potentiële klant te trekken, en een seconde of twee hebt om hem tot jouw product te verleiden.
Hierdoor is het belangrijk om beknopte, duidelijke inhoud te geven over wat jouw product of dienst precies is, de voordelen ervan en andere belangrijke eigenschappen. Gebruik niet te veel foto's en woorden, en houd de inhoud bondig maar effectief.
Zorg voor een pakkende kop of titel. Verzin een manier om je kop opvallend of provocerend te maken, met een paar goed gekozen woorden. Krachtige woorden zoals ‘geheim’, ‘onthullen’, ‘hoe te’, ‘ontdekken’, ‘bewijzen’, en andere actiewoorden maken je titel interessanter en opvallender.