Diane Dros over de missie van The Human Capital Company

04 maart 2022 Consultancy.nl 6 min. leestijd

Vorig jaar richtte Diane Dros The Human Capital Company (THCC) op, een bureau dat organisaties helpt een klimaat te creëren waarin iedereen met plezier werkt. We spraken Diane over deze ambitie en de manier waarop het bureau daar naartoe werkt.

Wat bracht je op het idee om te starten met THCC?

“Een goed gesprek met mezelf, mijn zus Irene en vele anderen. Ik heb sociale en organisatiepsychologie gestudeerd. ‘Hoe je ervoor kan zorgen dat mensen op een leuke en effectieve manier kunnen samenwerken’ is een hele belangrijke rode draad in mijn carrière.”

“Irene komt uit de hospitalitybranche. Zij heeft hele grote evenementen en beurzen georganiseerd. Mensen centraal zetten en het gevoel geven dat ze bijzonder zijn is altijd haar drive geweest. Samen constateerden we dat werk een enorme wissel trekt op het welzijn en geluk van mensen en dat dit ook anders kan. Zeker omdat dit bepaald wordt door elementen waar je invloed op hebt. Ik miste een vertaling van de menselijke maat en hoe je dit moet aanpakken in organisaties.”

Diane Dros, Managing Director, The Human Capital Company

“De focus ligt op management en cultuur, maar er zijn meer factoren die maken dat je met plezier je werk kunt doen. Dus als je de mens centraal wil zetten dan vraagt dit om een werkklimaat waar alle factoren in mee worden genomen.”

Wat doet The Human Capital Company precies?

“We helpen organisaties een werkklimaat te scheppen om gezond en met plezier samen te werken. We focussen ons op een zestal thema’s, die voor ons de zes cruciale thema’s zijn om gezond en met plezier samen te kunnen werken. Hierbij houden we rekening met de zogenaamde zachte elementen maar ook de welbekende harde elementen.”

“Een voorbeeld van een zacht element is ‘veiligheid en vertrouwen’. Dit is essentieel om medewerkers in staat te stellen om optimaal hun vaardigheden en competenties in te zetten en productief te zijn. Daarnaast is geen verantwoordelijkheid (kunnen) nemen of geen duidelijke richting een bron van frustratie en dus stress op de werkvloer. Dit vertraagt het proces en maakt dat mensen afhaken. Mentaal, door ziekte of ze vertrekken.”

“Een voorbeeld van een hard element is de informatievoorziening. Als je jezelf drie slagen in de rondte moet werken om documenten, informatie of expertise van collega’s te vinden dan is dat erg frustrerend.”

“Met THCC brengen we op basis van de zes thema’s in kaart wat de aandachtspunten zijn om een positieve, constructieve groepsdynamiek te activeren.”

THCC brengen we in kaart op basis van de 6 thema’s

Waar gaat het nu vaak mis?

“Hedendaags is een veelgehoorde term ‘mensgericht werken’, maar in de praktijk zijn organisaties vooral gericht op het verbeteren van rendement of marktaandeel. Organisaties blijven mensen daarmee als productiemiddel zien. Een productiemiddel zet je in om je doel te behalen. In de huidige dynamiek in organisaties en de maatschappij is dit echter een probleem.”

“Je behaalt het gewenste doel niet, omdat er geen positieve energie geactiveerd wordt. De productiegerichte benadering legt grote druk op werknemers. Ik geloof dat we daar niet gelukkiger en niet productiever van worden. We zitten met elkaar in een houdgreep. In mijn ogen hoeft dat niet als je anders naar de mensen in je organisatie kijkt en je als doel hebt om de mensen op alle fronten te faciliteren.”

Wat doet THCC anders dan andere bedrijven in dit werkgebied?

“Wij hebben na veel literatuuronderzoek en op basis van ervaringen een H.E.R.O.-scan ontwikkeld. H.E.R.O. staat voor ‘Human Excellence Recognized Organizations’. Hiermee kijken we naar de bovengenoemde thema’s. Meten vooraf, tussendoor en achteraf is voor ons belangrijk om concreet te maken waar de organisatie staat.”

“Daarnaast blijft natuurlijk het gesprek en de ervaring als organisatieadviseur essentieel. Patronen en dynamieken zien vraagt meer dan meten. Een goed gesprek voeren en gevoel hebben voor sociale dynamiek is essentieel. Het Duitse woord ‘Fingerspitzengefühl’ is een vaardigheid die moeilijk is vast te pakken, maar waarmee je wel het verschil kan maken. Naast de feitelijke rationele kant is de gevoelskant die we inzetten een vaardigheid die ons team deelt.”

“De productiegerichte benadering legt grote druk op werknemers. Ik geloof dat we daar niet gelukkiger en niet productiever van worden.”

“Als laatste zetten we creatieve en innovatieve interventies in. Persoonlijk vind ik dit ook erg leuk om te doen. Er zijn steeds meer interventies die de sociale en emotionele aspecten weten te activeren. Om te leren én het in de praktijk te kunnen toepassen is dit fundamenteel.”

“Na het inzicht zijn we dus ook in staat om op een creatieve en impactvolle manier een transitie te begeleiden naar een gezond, plezierig en productief werkklimaat. Daarom werken we alleen met zelfstandigen met ruime ervaring in deze interventies en op gebied van verandermanagement.”

Wat voor soort interventies moeten we dan aan denken?

“Je kunt denken aan serious gaming. Dit is net even een stap verder dan gamification. Je zet mensen in een fictieve omgeving waar een aantal leerdoelen expliciet wordt beleefd. Onze games zijn altijd in een sociale context omdat wij erin geloven dat directe feedback helpt om snel inzicht te hebben.”

“De levende bibliotheek vind ik zelf een erg leuke manier om de mindset open te zetten. Door de dialoog te voeren met een ervaringsdeskundige krijg je een andere bril aangereikt waarmee je naar jouw omgeving kijkt. Dit kan heel verfrissend werken.”

“Een andere favoriet van mij is het systemisch werken, maar dan met de inzet van paarden erbij. Magisch! Dat moet je ervaren om te voelen wat het je kan brengen.”

Hoe begeleiden jullie organisaties naar een plezierig werkklimaat?

“Wanneer we een verandering begeleiden werken we vanuit een transitiemodel dat zorgt voor een gezamenlijk taal. Dit zorgt voor bewustwording – waar staan we nu en waar willen we naartoe? Dit is altijd maatwerk, maar het vertrekpunt is hetzelfde. Hiermee is er altijd eerst consensus op de reis die je samen gaat maken. Hiermee zorg je dat de mensen zelf regie kunnen nemen op wat er moet gebeuren.”

“Onze ambitie is om bedrijven en specifiek HR te verleiden om meer aandacht te hebben voor plezierig samenwerken.”

“Een verandertraject waar je precies uitwerkt wat iedereen moet doen is niet wenselijk en werkt over het algemeen niet. Er moet een groepsbewustzijn gecreëerd worden zodat iedereen daarin vervolgens zijn eigen rol kan pakken. Van management tot de mensen op de werkvloer.”

Wat hoopt THCC te bereiken?

“Onze ambitie is om bedrijven en specifiek HR te verleiden om meer aandacht te hebben voor plezierig samenwerken, en ze te laten ervaren dat met concrete en vernieuwende methodes een gezond en positief werkklimaat ontwikkeld kan worden, zodat de menselijke flow in de organisatie gaat stromen.”

“Zo vaak is inmiddels aangetoond dat plezierig en gezond samenwerken tot een hogere productiviteit en innovatie leidt. Dat betekent dat een organisatie nu meer dan ooit bewust om moet gaan met de groepsdynamiek en er zorg voor moet dragen dat de ambities van de organisaties communicerende vaten zijn met kennis en expertise van de mensen die er werken, zodat er een plezierig en productief werkklimaat ontstaat en blijft!”

“Als we hier met THCC verandering in kunnen aanbrengen en de wereld wat mooier kunnen maken zijn we heel blij.”