Sourcing Champions helpt klant met digital category management
Inkoopadviesbureau Sourcing Champions heeft onlangs bij een van ’s werelds grootste financiële dienstverleners zijn zogeheten Digital Category Strategy Program succesvol afgerond.
Met als doel het verbeteren van de efficiëntie en effectiviteit van zijn externe uitgaven, deed de inkoopafdeling van de financiële instelling een beroep op het in Amsterdam gevestigde Sourcing Champions, evenals op softwareleverancier Cirtuo. Gezamenlijk hebben zijn in de afgelopen periode de instelling ondersteund met het professionaliseren van zijn categoriemanagement.
De klant kampte met diverse uitdagingen, waaronder een beperkte zichtbaarheid in de uitgaven, een gefragmenteerde categoriemanagement-aanpak in de verschillende regio’s (Europa, Verenigde Staten, Azië), suboptimale planning en het ontbreken van een digitaal fundament voor het stroomlijnen van zijn categoriemanagementprocessen.
Als gevolg van deze uitdagingen kampte de financiële dienstverlener met (te) hoge inkoopuitgaven. Diverse stakeholders kregen daardoor suboptimale ondersteuning, vanwege onvoldoende transparantie en wendbaarheid in de processen.
In samenwerking met de consultants van Sourcing Champions werd een verbeter- en bijscholingsprogramma opgetuigd (duur: 3 maanden) voor ongeveer 40 strategische inkopers wereldwijd. De eerste stap bestond uit de implementatie van de belangrijkste categoriemanagement-principes.
Vervolgens werd voor ongeveer 40 categorieën (goed voor 80% van de totale uitgaven) een blauwdruk ontwikkeld voor verdere verbeteringen. Onder de diverse geïdentificeerde categorieën vallen onder andere diensten op het gebied van consulting, marketing, human resources, juridische zaken, vastgoed, informatietechnologie, software en datahosting.
Zodra voor de categorieën de strategie was uitgezet, zijn vervolgens verschillende verbeterplannen ontwikkeld en uitgevoerd. Gedurende dit proces werden de inkopers van de financiële instelling begeleid, getraind en gecoacht door Sourcing Champions. De voortgang van het traject werd gemonitord en bijgehouden door een overkoepelend project management office, dat daarnaast continu leren en verbeteren stimuleerde binnen de organisatie.
“Ons doel was om de inkoopafdeling te helpen met het vertalen van procurement naar een echt concurrentievoordeel”, legt Sourcing Champions-CEO Robert Waalder uit. “Ons Category Strategy Program richt zich op het samenwerken met de categorie stakeholders, om unieke strategieën te identificeren en deze te vertalen naar duidelijke initiatieven om echte resultaten te behalen.”
Het programma kreeg bovendien ondersteuning van Cirtuo, een leverancier van AI-enabled category management-software. “De software van Cirtuo maakt het volledige end-to-end categoriemanagementproces mogelijk en ondersteunt de digitalisering van belangrijke processen.”
Nu het programma met succes is voltooid, zijn volgens Waalder “besparingen van meerdere miljoenen euro’s vastgesteld”, die momenteel bovendien worden gerealiseerd. Ook zorgde het programma voor een sterke toename van de categorie-expertise van kopers en stakeholders en versterkte categoriestrategieën voor toekomstige planning.
Andere belangrijke resultaten waren het opzetten van initiatieven en het volgen van systemen voor huidige/toekomstige behoeften en het stellen van doelen, evenals verbeterde relaties en samenwerking met stakeholders.
Een uitgebreid verslag van het project van Sourcing Champions en Cirtuo kan hier worden gedownload.