Care Cosmetics neemt Belgische cosmeticadistributeur Consulta over

14 januari 2022 Consultancy.nl

Cosmeticadistributeur Care Cosmetics heeft in lijn met zijn Europese groeiambities de Belgische branchegenoot Consulta overgenomen. De deal werd begeleid door M&A-experts van Marktlink.

“We waren al even op zoek naar een succesvolle partner die mee de schouders onder onze Europese groeiplannen kon zetten”, vertelt Duco van Keimpema, die Care Cosmetics in 1996 oprichtte. Onder zijn leiding is het bedrijf de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de grootste toeleveranciers van schoonheidsspecialisten in Nederland.

De cosmeticagroothandel, die vestigingen heeft in Barendrecht en Maaseik, richt zich met zijn producten op ruim 4.000 afzetkanalen. In het bijzonder ligt de focus op schoonheidssalons en beautyprofessionals, maar Care Cosmetics levert ook aan grotere retailbedrijven. Te denken valt aan partijen als DA, Douglas en Etos.

Care Cosmetics neemt Belgische cosmeticadistributeur Consulta over

Daarnaast helpt het zijn klanten met professionele trainingen voor het gebruik van de cosmeticaproducten. Bekende merken die worden gevoerd zijn RoC, Annemarie Börlind, Guinot, Team Dr. Joseph en eigen merken Pascaud en Dermaprime.

Pan-Europese groei

Care Cosmetics heeft voor de komende jaren stevige groeiambities in Europa. Sinds 2020 weet het bedrijf zich daarbij gesteund door de Belgische investeerder 3d investors. Investment Director Nicolas Sneyers van 3d investors, geeft aan: “Deze overname is een eerste en logische stap in de Europese expansie van Care Cosmetics.”

In lijn met de groeiambities, leidde de zoektocht Van Care Cosmetics naar de in 1981 in Mechelen opgerichte Belgische cosmeticadistributeur Consulta. Het bedrijf, dat zo’n 2.000 klanten heeft, is gespecialiseerd in de distributie van verzorgingsmerken en aanverwante artikelen voor schoonheidssalons, gespecialiseerde voetverzorgers, farmacie en parafarmacie.

De CEO van Consulta, Marijn van Benthem, wijst op het complementaire karakter van de deal: “Onze kennis ligt dicht bij die van Care Cosmetics, we zijn beide marktleiders in onze regio en als je die dingen samenvoegt krijg je een enorm potentieel voor een gestage pan-Europese groei.”

Bedreigingen het hoof bieden

“Marijn deelt onze Europese visie en de Consulta-portefeuille is zeer complementair aan die van Care Cosmetics”, beaamt Van Keimpema. “Bovendien toonde Consulta, net zoals Care, de kracht tijdens de afgelopen coronaperiode. Beide organisaties waren in staat de bedreigingen het hoofd te bieden en nieuwe kansen, waaronder e-commerce, te benutten. Dit leidde tot sterke resultaten.”

Met die sterke resultaten doelt Van Keimpema onder meer op het vermogen van de twee partijen om gedurende de coronapandemie hun operaties versneld te digitaliseren en de sterke financiële prestaties die ondanks de crisis zijn neergezet. Zo wisten Care Cosmetics en Consulta in deze periode hun omzet met ruim 15% te vergroten, naar een (nu gecombineerde) omzet van €25 miljoen.

Door de deal is dan ook een krachtige speler op de Belgische en Luxemburgse markt ontstaan: “Gecombineerd vormen beide organisaties een nog sterkere distributiepartner die de hele Benelux-markt lokaal op maat bedient”, geeft Sneyers aan. “Al vroeg in ons partnership met Duco werd duidelijk dat Consulta de geprefereerde partner was om de activiteiten in België en Luxemburg te versterken.”
Marijn Van Benthem, Robbin Extra en Duco van Keimpema

Nieuwe markten?

Care Cosmetics blijft ook na de overname van Consulta zoeken naar verdere groeimogelijkheden. “Het is geen geheim dat Duitsland hoog op ons verlanglijstje staat,” zegt Van Keimpema, “maar ook in België en Nederland staan er voor de komende maanden nog een paar overnames in de steigers.”

In navolging van de overname zal Van Benthem aan boord blijven als aandeelhouder en binnen het managementteam van het uitgebreide Care Cosmetics. Naast dat hij zich gaat richten op het waarborgen van de continuïteit en verbeteringen voor de Consulta-klanten, wordt hij verantwoordelijk voor de Belgische en Luxemburgse markt en het vormgeven van de verdere groei van de cosmeticagroothandel.

Dealmaker

De deal tussen Care Cosmetics en Consulta is mede tot stand gekomen met de begeleiding van Marktlink, dat een dealteam leverde bestaande uit Jan Dijkmans, Christine Huisman, Sven Peeters en Bart Schouten.

Als overnamespecialist ondersteunt Marktlink jaarlijks zo’n honderd overnamedeals, met een focus op transacties met een dealwaarde tussen de 5 en 250 miljoen euro.

More on: Marktlink
Netherlands
Company profile
Marktlink is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Marktlink

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.