Marechausseemuseum verbetert gastvrijheid met programma
Klantvriendelijkheid en gastvrijheid zijn belangrijke onderscheidende factoren voor ieder museum. Zo ook voor het Marechausseemuseum in Buren, dat zijn werknemers recent een gastvrijheidsprogramma heeft aangeboden.
In de afgelopen maanden hebben de circa tien medewerkers en vele vrijwilligers van het museum een nieuw gastvrijheidsprogramma gevolgd. In een aantal werksessies gingen ze gericht aan de slag met hun gastvrije talenten. Denk aan het begrijpen en inspelen op de behoefte van de bezoeker tot het op een gastvrije manier communiceren met bezoekers.
In het Marechausseemuseum ontdekken bezoekers het verleden, het heden en de toekomst van de Koninklijke Marechaussee. Het museum, gevestigd in het voormalige Koninklijk Weeshuis in Buren, heeft zich de afgelopen tijd ontwikkeld tot een toegankelijk publieksmuseum.
Bezoekers krijgen een letterlijke ‘walkthrough’ door de Koninklijke Marechaussee, vanaf de oprichting in 1814 tot nu. Met circa 6.000 professionals en als krijgsmachtdeel naast de marine, landmacht en luchtmacht heeft de marechaussee uiteenlopende taken.
Zo is het krijgsmachtonderdeel belast met de bewaking van binnen- en buitengrenzen, voert het politietaken uit ten behoeve van de Nederlandse en andere strijdkrachten, is het belast met politietaken op Schiphol en diverse andere luchthavens en waakt het over de veiligheid van de leden en paleizen van het Koninklijk Huis.
Gastvrijheidsprogramma
Samen met Hospitality Group ontwikkelde het Marechausseemuseum in de afgelopen maanden een gastvrijheidsprogramma. Immers, “een gastvrije beleving bieden aan al onze bezoekers staat centraal in onze visie”, schrijft het museum op zijn website.
Het adviesbureau uit Amersfoort specialiseert zich onder meer in het ontwerpen van excellente klantervaringen. Onder begeleiding van Stijn van Susante (Vrijwilligerscoördinator en Reserveringen Marechausseemuseum) en Joyce Walraven (senior trainer bij Hospitality Group) is samen met medewerkers een gastvrijheidsvisie opgesteld die past bij het belevingsniveau waar het museum voor gaat.
Om dit belevingsniveau zo goed mogelijk in kaart te brengen zijn vooraf volop gesprekken gevoerd met medewerkers, leidinggevenden en vrijwilligers. Dit resulteerde in een gastvrijheidsvisie die is uitgewerkt in vier klantbeloftes: belevenis, enthousiasme, authentiek en kwaliteit.
Vervolgens is deze visie in een trainingsprogramma gegoten, dat samen met medewerkers en vrijwilligers is doorlopen. Met resultaat, want volgens Van Susante brengen zij inmiddels “met veel plezier hun talenten in de praktijk, vormen ze een hecht team en zijn de deuren van het museum letterlijk en figuurlijk opengezet”.