Deloitte wordt premium partner van documentaire-instituut IDFA
Deloitte heeft een partnership gesloten met IDFA, het International Documentary Film Festival Amsterdam. Het betreft een vierjarige samenwerking.
IDFA heeft de afgelopen jaren zijn positie als grootste en belangrijkste documentaire-evenement ter wereld verder versterkt. Een belangrijke doelstelling van het instituut is het bevorderen van de interesse van professionals, scholieren en overige doelgroepen in het documentaire-filmgenre.
Want, zo stelt het instituut, documentaires bezitten het “vermogen om mensen dichter bij elkaar te brengen of hen in beweging te brengen”. Bovendien neemt de populariteit van documentaires de laatste jaren sterk toe: “De documentairecinema is vitaler dan ooit en mag zich verheugen in een steeds groter publiek”, stelt IDFA.
De kracht van documentaires
Ook Deloitte gelooft in de kracht van creatieve documentaires, die “verdiepen, onthullen en inspireren”. Met als doel het brede publiek kennis te laten maken met documentaires, heeft IDFA nu de krachten gebundeld met het Big Four-kantoor.
“Dit past naadloos in de ambitie van Deloitte om impact te maken, aan het denken te zetten en kennis te delen. Door krachten te bundelen, kunnen we meer in beweging brengen”, laat Hans Honig, CEO van Deloitte Nederland, weten in een reactie op het partnership.
Gezamenlijk zullen IDFA en kersverse Premium Partner Deloitte de documentairefilm onder het bredere publiek nog sterker onder de aandacht gaan brengen. Daarbij selecteert IDFA de documentairefilms en -projecten op artistieke kwaliteit, urgentie en toegankelijkheid.
Honig: “In een tijd waarin waarheidsvinding belangrijker is dan ooit, is de rol van IDFA van groot belang. IDFA is internationaal toonaangevend, haar documentaires zijn inspirerend en maatschappelijk relevant.”
Cees van ’t Hullenaar, Festival Director bij IDFA, is “trots en verheugd” over de krachtenbundeling in de komende jaren: “Deloitte staat net als IDFA midden in de maatschappij en onderzoekt en duidt belangrijke mondiale ontwikkelingen.”
Opschalen en doorontwikkelingen lesprogramma
Naast het promoten van de documentairefilm zal Deloitte IDFA ook ondersteunen bij zijn educatieprogramma. Zo zal de zakelijk dienstverlener vanuit zijn Deloitte Impact Foundation gaan helpen bij het doorontwikkelen en het verder opschalen van het lescurriculum van IDFA, om zo ook aan kinderen mooie en educatieve documentaires te kunnen aanbieden.
Van ’t Hullenaar benadrukt de culturele fit van de twee bedrijven: “In deze uitdagende periode waarin zowel snelle beelden als extreme meningen overheersen, zijn wij ontzettend verheugd dat Deloitte ervoor kiest om juist de nuance en het engagement van de creatieve documentairefilm te ondersteunen.”
Het International Documentary Film Festival Amsterdam werd voor het eerst georganiseerd in 1988 en trok voor de coronacrisis jaarlijks zo’n 280.000 bezoekers. Dit jaar vindt de 34ste editie van het event fysiek plaats van 17 t/m 28 november. Het programma bestaat uit tal van films en talks in de filmzalen, immersieve en interactieve installaties door de hele stad en een uitgebreid professionalsprogramma.