TCS verbindt zich als titelsponsor aan Jaguar Formule E-Racing team
Tata Consultancy Services heeft zich als titelsponsor verbonden aan het Jaguar Formule E-Racing team.
In 2011 stonden FIA-voorzitter Jean Todt en de Spaanse zakenman Alejandro Agag aan de basis van de Formule E, een nieuwe tak in de autosport speciaal gericht op elektrische auto’s. Sinds 2020 voert de Formule E-serie de status van FIA-wereldkampioenschap.
Over circa drie maanden start het 2021/22 AB FIA Formule E-wereldkampioenschap, waaraan elf teams zullen gaan deelnemen, waaronder ook Jaguar. Dat zal het iconische Britse automerk doen onder de naam Jaguar TCS Racing, in navolging van de sponsorovereenkomst met Tata Consultancy Services (TCS), een van ’s werelds grootste wereldwijde ICT- en consultingdienstverleners.
In aanloop naar het wereldkampioenschap richt Jaguar TCS Racing zich op het “perfectioneren van de meest succesvolle raceauto in de Formule E-geschiedenis van het team”, zo valt te lezen in een persverklaring.
Onderdeel daarvan vormt het herzien van de software op verschillende gebieden ter verbetering van het energiebeheer en het sneller en efficiënter maken van de raceauto. In dat kader zal TCS naast zijn rol als titelsponsor vooral ook waardevolle IT-kennis en -expertise inbrengen gedurende het meerjarige partnership.
“We zijn verheugd om onze samenwerking met Jaguar Land Rover verder uit te breiden en onze krachten te bundelen als Jaguar TCS Racing. We zullen onze collectieve kennis inzetten om te innoveren voor een duurzame toekomst voor iedereen”, aldus Rajesh Gopinathan, CEO & MD van TCS.
Innovatie en duurzame mobiliteit
In het kader van de deal zullen Jaguar en TCS gezamenlijk een dynamisch platform ontwikkelen. Dit platform zal onderzoek en innovatie stimuleren en daarnaast aansturen op geavanceerde concepten en technologieën voor elektrische voertuigen (EV).
Ook zal TCS zijn uitgebreide kennis van technologische transformatie en zijn uitgebreide trackrecord met grote partijen binnen het EV-segment gaan aanwenden om Jaguar TCS Racing te helpen met het worden van een belangrijke aanjager voor elektrificatie, lagere CO2-uitstoot en duurzame mobiliteit.
Tot slot zullen in het kader van de samenwerking de data en inzichten van het racecircuit op een creatieve manier worden ingezet om bredere groei, ontwikkeling en transformatie van het volledige EV-ecosysteem vorm te geven.
Gopinathan: “Terwijl de wereld op weg is naar elektrificatie zal deze samenwerking de weg vrijmaken voor het invoeren van geavanceerde technologieën, het gebruik van schonere energie en de ontwikkeling van nieuwe bedrijfsmodellen.”
Product engineering en digitale transformaties
Jaguar Land Rover en TCS waren ook voorafgaande aan de krachtenbundeling geen onbekenden voor elkaar. Sinds 2012 trekken de partners op uiteenlopende gebieden samen op. Onder meer gezamenlijke initiatieven en inspanningen op het snijvlak van connected product engineering en digitale transformatie maken dat de partners hun samenwerking nu voortzetten middels de sponsordeal.
Volgens Thierry Bolloré, CEO Jaguar Land Rover en Chairman JLR Motorsport, is de samenwerking een “perfect voorbeeld van de synergieën die bestaan binnen de Tata-groep”. Hij licht toe: “Motorsport is de ultieme uitdaging en om te slagen binnen deze competitieve arena is het van belang om op alle mogelijke gebieden uit te blinken.”
“Technologie, innovatie, flexibiliteit, eenheid en samenspel zijn allemaal belangrijke lessen die we kunnen implementeren binnen het bedrijf en de bredere groep. Ik zie de voordelen en wil ervoor zorgen dat onze toekomstige structuur voor motorsportactiviteiten is voorbereid op maximaal succes”, besluit de topman.