Hoe gaat het met de opmars van de elektrische auto?
Wanneer zullen elektrische voertuigen een aanzienlijk deel van de automarkt hebben veroverd? Experts van Simon-Kucher & Partners gingen op onderzoek uit.
Volgens brancheorganisatie Association des Constructeurs Européens d'Automobiles (ACEA) was in de Europese Unie in 2019 circa 3% van alle nieuw verkochte auto’s een volledig elektrisch aangedreven model. Slechts één jaar later gaat het volgens ACEA om 10,5%. In ons land gaat het in 2020 zelfs om zo’n 20%, meldt PwC in een recent onderzoek.
Niettemin zal het volgens Simon-Kucher & Partners nog wel tot circa 2030 duren voordat ongeveer een kwart van het mondiale wagenpark volledig elektrisch is aangedreven. Een weinig hoopgevende conclusie met het oog op de Parijse klimaatdoelstellingen richting 2050.
Op dit moment bestaat de wereldwijde personenautovloot uit circa 1,4 miljard voertuigen. Daarvan is minder dan 1% volledig elektrisch aangedreven. In 2030 gaat het volgens Simon-Kucher dus om zo’n 25%. Dat betekent echter dat vanaf dat moment in slechts twintig jaar tijd (tot aan 2050) meer dan één miljard brandstofauto’s moeten worden vervangen. Geen eenvoudige opgave.
Temeer omdat elektrische auto’s momenteel nog best wel prijzig zijn, terwijl de tweedehandsmarkt onvoldoende aanbod kent. Maar daar komt volgens de onderzoekers van Simon-Kucher binnen afzienbare tijd verandering in. Zo zullen kleine volledig elektrisch aangedreven auto’s wereldwijd betaalbaar worden voor de meeste consumenten tussen 2023 en 2026.
En auto’s uit de zogenaamde compact klasse (iets groter dan die uit het vorige segment) zullen wereldwijd voor de meeste consumenten vanaf 2023 tot 2024 betaalbaar zijn, aldus Simon-Kucher & Partners in zijn rapport. “De transitie van de auto met brandstofmotor naar volledig elektrisch aangedreven modellen versnelt.”
De onderzoekers hebben ook bekeken of de toenemende populariteit van elektrische voertuigen de manier verandert waarop auto’s worden verkocht. Conclusie: tot op zekere hoogte. “Traditionele dealers zullen in de toekomst relevant blijven, maar de belangstelling voor nieuwe koopervaringen groeit, vooral in stedelijke omgevingen.”
Maar om welke nieuwe koopervaringen gaat het dan? Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van een laadcontract aan de verkoop van een elektrische auto. In dat geval betaalt een consument maandelijks een bedrag om op bepaalde plekken zijn auto te kunnen opladen. “Het is nu aan autobedrijven om hun productaanbod verder te ontwikkelen”, aldus Simon-Kucher & Partners.