Willem Grefkens wint scriptieprijs van UvA en KPMG

15 oktober 2021 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Met zijn afstudeerscriptie ‘Hoe esthetische aantrekkingskracht milieuvriendelijk gedrag beïnvloedt’ heeft Willem Grefkens dit jaar de George Molenkamp duurzaamheidsprijs – een initiatief van KPMG en de UvA – in de wacht gesleept.

Voor velen zal de naamgever van deze duurzaamheidsprijs niet direct een belletje doen rinkelen. George Molenkamp geldt als een wereldwijde pionier op het gebied van milieumanagement en milieu-auditing. Eerder dit jaar werd Molenkamp benoemd tot officier in de orde van Oranje Nassau. Daarmee ontving hij in het bijzonder erkenning voor zijn inzet voor meer transparantie van bedrijven over hun bedrijfsvoering rondom duurzaamheid en milieuverslaglegging.

In zijn loopbaan als hoogleraar aan de UvA en schrijver van het handboek voor milieu-auditing en environmental management systems (EMS) zette Molenkamp – die in 2007 met pensioen ging – zich jarenlang actief in voor een duurzame samenleving. Ook werkte hij ruim 29 jaar voor KPMG, waar hij partner was en oprichter van KPMG Sustainability, de duurzaamheidspraktijk van het Big Four-kantoor.

Willem Grefkens wint scriptieprijs van UvA en KPMGVanwege zijn enorme inzet op duurzaamheidsgebied besloten KPMG en de UvA vijf jaar geleden de George Molenkamp duurzaamheidsprijs in het leven te roepen. Met deze jaarlijkse prijs worden nu professionals in het zonnetje gezet die een waardevolle bijdrage leveren aan duurzaamheid.

Willem Grefkens

Dit jaar is de prijs in de wacht gesleept door Willem Grefkens, die momenteel afstudeert aan de Consumer Marketing-faculteit van de UvA. Vorige week, tijdens een ceremonie in het Tuschinski-theater in Amsterdam, kreeg hij de duurzaamheidsprijs uitgereikt voor zijn afstudeerscriptie ‘Hoe esthetische aantrekkingskracht milieuvriendelijk gedrag beïnvloedt’, die zich richt op de invloed van schoonheid op milieuvriendelijk gedrag en het effect van duurzaamheidscampagnes op verschillende type consumenten.

Grefkens laat in zijn scriptie vooral zien dat het tonen van verwoeste natuur zoals een gekapt regenwoud meer indruk maakt op consumenten die behoudend zijn, kiezen voor veiligheid en het beschermen van wat er is, dan bij mensen die vooral gericht zijn op groei en nieuwe dingen.

Krijgen mensen echter foto’s van esthetisch fraaie natuur te zien, dan bestaat er nauwelijks verschil tussen de verschillende consumententypen, zo blijkt uit zijn onderzoek. Het effect van de boodschap is in dat geval vooral afhankelijk van de context.

“De afstudeerscriptie van Grefkens draagt bij aan de effectiviteit van duurzame campagnes gericht op verschillende type consumenten”, aldus de jury, die bestaat uit Jolande Sap, voormalig GroenLinks-politicus en lid van de Raad van Commissarissen van KPMG; Sofiya Koba van Faculteit Studenten Council van de UvA; Bernd Hendriksen, Lecturer aan de UvA en ondernemer in duurzaamheid; en Jerwin Tholen, Partner Sustainability bij KPMG.

Grefkens krijgt van de jury verder erkenning voor zijn afstudeerscriptie, om zijn “praktische relevantie, algehele kwaliteit, het ambitieniveau, zijn online experimenten en de aandacht voor het belang van duurzaamheid”.