Consumenten steeds meer bereid data te delen met verzekeraars

26 oktober 2021 Consultancy.nl 2 min. leestijd

Een groeiend aantal ‘Generatie Z’-professionals staat open voor het delen van de gegevens van hun smart home-apparaten met verzekeraars, in ruil voor een betere klantervaring of kortingen, zo blijkt uit onderzoek van Capco.

In het onderzoek – wereldwijd zijn de meningen van 14.000 consumenten in 13 markten gepeild met betrekking tot consumentenverzekeringen en -producten – geeft bijna de helft van de ondervraagde 18- tot 24-jarigen en 25- tot 34-jarigen aan bereid te zijn om de data van hun slimme thuisapparatuur te delen met hun verzekeraar. Voor verzekeraars betekent dit dat zij in ruil voor de persoonlijke data meer personalisatie kunnen bieden aan consumenten.

Vooral de Generatie Z-consumenten hebben een voorkeur voor het gebruik van technologie, en in het bijzonder apps. Bij alle generaties leeft een sterke vraag naar apps, maar de groep 25- tot 34-jarigen springt er duidelijk uit: twee derde zou graag een app gebruiken die gepersonaliseerde inzichten biedt en een beter beeld biedt van hun financiële producten (bankrekeningen, pensioenplannen, verzekeringspolissen).

How good are consumers informed?

“Consumenten willen geen informatie verstrekken om vervolgens te moeten wachten op een beslissing van de verzekeraar. Ook willen ze bijvoorbeeld niet hun nummer achterlaten om later door een medewerker te worden teruggebeld. Wat ze wel willen zijn directe antwoorden, met als gevolg dat de online systemen (websites of apps) en callcentermedewerkers van verzekeraars moeten beschikken over de benodigde informatie om direct te kunnen reageren”, geeft Capco-partner Ernst Renner aan.

Maar “hoewel de pandemie veel verzekeraars ertoe heeft aangezet om vooruitgang te boeken in de manier waarop ze digitaal met hun klanten omgaan, blijkt uit ons onderzoek dat er nog genoeg werk aan de winkel is”, voegt hij eraan toe.

Als het op het afsluiten van een verzekering aankomt, zien de respondenten ‘waar voor je geld’ als de belangrijkste factor in hun besluitvorming. Dit geldt voor respondenten van elke generatie, gender, kennisniveau van de sector en opleidingsachtergrond.

How good are consumers informed?

Verder geven de meeste polishouders aan dat hun mate van vertrouwen in, evenals hun bezorgdheid over hun verzekeringen ondanks de Covid-19-pandemie niet is veranderd. Toch geven vier op de tien respondenten aan dat ze twijfels hebben over de mate van verzekeringsbescherming in deze crisisperiode.

In het rapport stelt Capco dat digitalisering, hyper-personalisering en ‘value-for-money’ de belangrijkste prioriteiten zijn voor de verzekeringssector.

Capco is een wereldwijd adviesbureau dat zich richt op het financial services-segment. Het bedrijf – eerder dit jaar overgenomen door Wipro – heeft geen vestiging in ons land.