Grote verzekeraars dreigen boot te missen in open insurance-landschap

16 september 2021 Consultancy.nl

Grote verzekeraars lopen achter als het gaat om het omarmen van ‘open insurance’. Dit ondanks het feit dat het aantal challengers in het landschap almaar blijft groeien, zo blijkt uit onderzoek van management consultancybureau Innopay.

In navolging van open banking is ook open insurance een niet te missen trend in het verzekeringslandschap aan het worden. Hoewel er geen alom geaccepteerde definitie bestaat voor open insurance, definieert de Europese Unie het fenomeen als "het delen van verzekeringsgerelateerde persoonlijke en niet-persoonlijke gegevens." Dit gebeurt meestal door middel van zogeheten API's (application programming interfaces)

Net als in de bankensector komt het delen van data deels voort uit de geldende regelgeving, die voorschrijft dat consumenten nadrukkelijk toestemming voor het delen van hun data dienen te geven (vergelijkbaar met de aanpak in PSD2). Maar er zijn ook verschillende initiatieven voor het delen van informatie tussen de verschillende spelers op de verzekeringsmarkt mogelijk, die zonder een dergelijke nadrukkelijke toestemming tot stand kunnen komen.
Open Insurance Monitor September 2021

Volgens Maarten Bakker, partner bij Innopay, zijn de voordelen van open insurance veelzijdig. “Open Insurance wint snel terrein en vormt de sleutel voor verzekeraars tot waarborging van hun bedrijfscontinuïteit en versterking van hun toekomstige relevantie.”

Jonge, handige en ‘digital-first’ spelers in de verzekeringsbranche grijpen deze kansen met beide handen aan. Bekend onder de term ‘insurtechs’, neemt het aantal van dit type bedrijven, zo komt naar voren in de nieuwste editie van de Open Insurance Monitor van Innopay, “een snelle vlucht”.

 De monitor houdt het landschap en de technologische volwassenheid bij en constateert dat het aantal spelers dat toegang biedt tot verzekeringsgegevens, -producten en -diensten sterk en versneld in opkomst is. "In de afgelopen maanden zijn verschillende nieuwe spelers, zowel insurtechs als open insurance marktplaatsen, uitgebreid met insurance API proposities", legt Mounaim Cortet, een Senior Manager bij Innopay, uit.

Ondertussen lijken de traditionele spelers in de sector – gevestigde verzekeraars en banken – achter te blijven. Bakker: "Zij lijken weinig haast te hebben om hun huidige zwakkere positie te versterken en de vruchten te plukken van de waarde die open insurance biedt."

Achterblijven is voor de gevestigde spelers in de branche een te groot risico. Volgens Cortet is het dan ook “nu tijd voor verzekeraars om na te denken over de strategie waarmee ze hun business openstellen en de competenties kunnen ontwikkelen die nodig zijn om waarde te halen uit digitale ecosystemen.”

More on: INNOPAY
Netherlands
Company profile
INNOPAY is a Netherlands partner of Consultancy.org