Cryptobedrijven en handelsplatforms steeds meer in trek
Grote investeerders zijn in toenemende mate geïnteresseerd in cryptobedrijven en online cryptocurrency-handelsplatforms.
In 2009 werd de eerste echte cryptovaluta gelanceerd: de bitcoin. In de daaropvolgende jaren werd het grote publiek nog niet erg enthousiast van deze en andere cryptomunten – onder andere omdat ze een beetje een schimmig imago hadden. De laatste tijd is daar echter verandering in gekomen.
Zo heeft de cryptomarkt – in totaal zijn er meer dan 8.000 coins in omloop – op het moment van schrijven een marktkapitalisatie van meer dan $2,06 biljoen (€1,75 biljoen). De bitcoin blijft daarbij de ‘moeder van alle cryptovaluta’ (op 30 augustus goed voor $887 miljard), gevolgd door de cryptovaluta’s Ethereum ($366 miljard) en Cardano ($84 miljard).
Een van de belangrijkste factoren voor het toenemende vertrouwen van mensen in cryptovaluta is het feit dat grote bedrijven anders zijn gaan kijken naar de voordelen en risico’s van het investeren in cryptovaluta’s. Wilden ze er jarenlang niks van weten, inmiddels erkent het ene na het andere bedrijf dat investeren in cryptomunten de moeite waard is.
Denk bijvoorbeeld aan grote bedrijven als Tesla en United Wholesale Mortgage (de op één na grootste Amerikaanse hypothekenverstrekker), die inmiddels betalingen in bitcoins accepteren. En zo zijn er in de bankensector spelers als Goldman Sachs en Morgan Stanley, die speciale cryptodesks hebben ingericht. Hiermee helpen ze corporate organisaties en vermogende particulieren bij het aankopen van cryptovaluta’s.
Dat heeft deze valuta’s een imago van meer betrouwbaarheid opgeleverd, zo concludeerde adviesbureau Gallup in een recent onderzoek.
Ook veel grote vermogensbeheerders – zoals pensioenfondsen en private equity-partijen – hebben inmiddels voldoende vertrouwen om hun eerste stappen te zetten in de cryptosector. Met als gevolg dat de bedrijfswaarderingen van veel cryptobedrijven omhoog schieten, constateert Henri Arslanian, de wereldwijde cryptoleider van accountants- en advieskantoor PwC.
Voor cryptobedrijven die openstaan voor een investering of zelfs een overname, of die een beursgang overwegen, brengt zo’n hoge bedrijfswaardering veel voordelen met zich mee.
De hoge prijzen weerhouden investeerders er niet van om de portemonnee te trekken. Alleen al in de afgelopen tien weken vloeide bij elkaar opgeteld meer dan $3 miljard naar cryptobedrijven. Datzelfde bedrag werd vorig jaar in 52 weken uitgegeven.
Ter illustratie enkele deals in de afgelopen periode. Eind juli stak het Japanse conglomeraat Softbank zo’n $900 miljoen in cryptohandelsplatform FTX. In diezelfde periode werd door een investeerder meer dan $300 miljoen gestoken in Fireblocks – een vergelijkbaar platform, dat sindsdien een bedrijfswaardering heeft van maar liefst $2 miljard.
Wel een goede investering?
Ondanks de investeringshausse is het voor investeerders zaak om scherp te blijven op de risico’s die cryptocurrencies met zich meebrengen. Zo is het onduidelijk of de desbetreffende bedrijven daadwerkelijk vele honderden miljoenen waard zijn, simpelweg omdat vele slechts een paar maanden of jaren oud zijn.
Daarnaast vormt het gebrek aan toezicht een gevaar voor de langetermijnwaarde van de sector. Momenteel hebben cryptobedrijven te maken met betrekkelijk weinig wetten en regels, waardoor het voor investeerders lastig is om een goede doorkijk te krijgen in de manier waarop cryptobedrijven geld verdienen, hoe hun processen lopen, enzovoorts.