Vooral scale-ups profiteren van investmenthausse in startupscene

09 augustus 2021 Consultancy.nl

Nog nooit eerder is zoveel geïnvesteerd in Nederlandse startups en scale-ups als in de afgelopen zes maanden. Het zijn echter vooral de meer gevestigde partijen die er met de taart vandoor gaan.

In hun gezamenlijke Quarterly Startup Report voeren Dealroom.co, Dutch Startup Association (DSA), Golden Egg Check, KPMG, de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s) en Techleap.nl een driemaandelijkse data-analyse uit, waarin ze investeringen in het startup/scale-up-domein onder de loep nemen.

Belangrijkste conclusie uit de nieuwste editie is dat in het eerste halfjaar van 2021 er al zes keer meer durfkapitaal is opgehaald door Nederlandse start- en scale-ups dan in dezelfde periode vorig jaar. Toen werd zo’n €500 miljoen geïnvesteerd in de Nederlandse startupscene. Nu ligt dit bedrag op meer dan €3 miljard, bijna twee keer zoveel als het totale kapitaal (€1,7 miljard) dat in 2020 in de markt werd gestoken.

Vooral scale-ups profiteren van investmenthausse in startup scene

Het zijn vooral grote, gevestigde partijen die het kapitaal weten aan te trekken. Voorbeelden zijn onder meer Mollie (afgelopen kwartaal haalde de betaaldienstverlener €665 miljoen op), MessageBird (€800 miljoen, voorheen eigendom van Mollie) en de online bank bunq, die bijna €200 miljoen aan kapitaal heeft weten te bemachtigen.

Met een investeringsstrategie gericht op vooral de bekendere partijen kiezen investeerders voor minder risico. Maurice van Tilburg, de topman van Techleap, betreurt deze trend: “Fondsen richten zich vooral op software- of fintechbedrijven met relatief weinig risico, terwijl we juist een volgende ASML nodig hebben.”

Johan van Mil, medeoprichter van investeringsmaatschappij Peak, herkent dit beeld: “Investeerders steken liever hun geld in bedrijven die zich al bewezen hebben, waardoor er minder geld beschikbaar is voor echte beginners.”

Mede hierdoor loopt de Nederlandse startupscene internationaal gezien achter. Zo weet volgens eerder onderzoek van Techleap en DSA slechts één op de zes (16%) startups het tot een scale-up te schoppen. Ter vergelijking: in de VS lukt dit meer dan de helft van de startups.

Een ongunstig fiscaal klimaat voor investeringen en het ontbreken van de mogelijkheid tot de uitgifte van aandelenopties voor medewerkers zijn andere verklarende redenen voor de lage succesratio van Nederlandse startups.

Wil Nederland een inhaalslag maken, dan zullen er op deze gebieden stappen gezet moeten worden. Anders dreigen Nederlandse startups het nodige (internationale) techtalent mis te lopen, “Of je moet een vorstelijk salaris betalen, maar dat geld hebben veel jonge bedrijven niet”, aldus Van Mil.

More on: KPMG
Netherlands
Company profile
KPMG is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

KPMG is a Local partner of Consultancy.org in Middle East, Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.