Zakelijke dienstverleners willen dit jaar financiële buffers aansterken

26 juli 2021 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Meer nieuws over

Middelgrote en kleine zakelijke dienstverleners richten zich dit jaar vooral op het verbeteren van hun financiële positie. Dat is een van de conclusies van een nieuw onderzoek van softwarebedrijf Teamleader. 

“Hoewel uit ons onderzoek blijkt dat de meerderheid van middelgrote en kleine bedrijven uit de zakelijke dienstverleningssector de toekomst rooskleurig ziet, heeft de pandemie beslist zijn sporen nagelaten”, vertelt Jeroen de Wit, CEO van Teamleader, een SaaS-bedrijf met kantoren in Gent, Amsterdam en Lissabon. “Zo zegt bijna 30% van de ondernemers dat hun financiële positie verzwakt is.”

Veel ondernemers zijn momenteel dus voorzichtig en stellen investeringen – indien mogelijk – nog maar even uit. Op die manier kunnen ze zich namelijk zo goed mogelijk focussen op de financiële gezondheid van hun organisatie. “Dat sommige bedrijven hun NOW-steun moeten terugbetalen, speelt hier ongetwijfeld ook een rol”, voegt De Wit toe.

Omzetgroei per maand tussen 2019 en 2021

Niettemin is 44% van de mkb’ers uit de zakelijke dienstverleningssector ondertussen terug op hun oude operationele niveau. En naar verwachting blijft het daar niet bij: nog eens circa 30% zegt namelijk binnen zes maanden op zijn oude operationele niveau terug te keren. 

Na regen komt zonneschijn

Ook de gemiddelde maandelijkse omzetontwikkeling is hoopgevend. Voor hun analyse vergeleken de onderzoekers van TeamLeader de maandelijkse omzetgroei tussen januari 2020 en juni 2021. Per maand werd bekeken hoe de gemiddelde omzet groeide in vergelijking met diezelfde maand het jaar daarvoor.

Wat onder andere blijkt is dat middelgrote en kleine bedrijven uit de zakelijke dienstverleningssector vanaf eind april 2020 tot en met maart 2021 bijzonder moeilijke tijden hebben gekend. Met als dieptepunt mei 2020: de gemiddelde maandelijkse omzet daalde toen – in vergelijking met mei 2019 – met maar liefst 21,1%. Een zeer forse klap. 

Maar inmiddels gaat het volgens het onderzoek al een paar maanden stukken beter. Zo was de gemiddelde omzetgroei – in vergelijking met dezelfde maand het jaar daarvoor – afgelopen april 5,4% en in mei maar liefst 40,6%. Als klap op de vuurpijl was in juni zelfs sprake van een stijging van 51,4%.“Dit biedt mogelijkheden om vooruit te kijken en nieuwe doelen te stellen”, geeft De Wit aan. “Hoopgevend is verder dat marketingbedrijven een bovengemiddelde omzetstijging laten zien. Dit is vaak een indicator dat de rest van de economie ook zal opveren. We verwachten dan ook dat de zakelijke dienstverlening sneller dan verwacht uit deze crisis zal komen.” 

Mag ik ‘even’ vangen?

Verder keken de onderzoekers nog naar de ontwikkeling van het gemiddelde aantal dagen tussen de facturatie en de betaling van een factuur. Voor middelgrote en kleine bedrijven uit de zakelijke dienstverleningssector was deze betaaltermijn een jaar geleden gemiddeld bijna 32 dagen. Momenteel gaat om circa 25 dagen – een daling van ongeveer 22% in het voordeel van mkb’ers.

In lijn hiermee steeg in dezelfde periode ook het percentage van het aantal facturen dat op tijd wordt betaald. In juli 2020 gold dit voor 43% van de bonnetjes, een jaar later geldt het al voor bijna de helft (48%) van alle facturen.