Baker Tilly schroeft naamsbekendheid op met brandingcampagne
Velen zal het niet zijn ontgaan: de nieuwe brandingcampagne van Baker Tilly. Langs de grote snelwegen, in landelijke dagbladen en online komen opdrachtgevers en professionals het accountants- en advieskantoor tegen. Vier vragen aan Davy van der Maarel, Marketeer bij Baker Tilly, over de campagne en wat het bureau hiermee wil bereiken.
Waarom kiest Baker Tilly nu voor een naamsbekendheidscampagne?
De afgelopen jaren is er flink geïnvesteerd in een grootscheeps verandertraject waardoor we wat meer intern georiënteerd geweest zijn. Dit verandertraject heeft onder andere geleid tot enkele belangrijke strategische keuzes. Niet alleen over welke klanten we willen bedienen, maar ook over onze dienstverlening, de manier waarop we ons werk doen en hoe we willen groeien.
Nu het verandertraject intern goed op stoom is, is het tijd extern te laten zien welke keuzes we hebben gemaakt en invulling te geven aan onze groeidoelstellingen. De naamsbekendheidscampagne die nu gestart is, is een essentieel onderdeel om deze doelstellingen te bereiken.
Organisaties moeten het merk Baker Tilly kennen om ons ook daadwerkelijk te overwegen en klant bij ons te worden. Daarnaast blijkt uit een recent merkonderzoek dat mkb’ers vooral de Big Four [Deloitte, PwC, EY en KPMG] noemen als hen wordt gevraagd een accountancy- en advieskantoor te benoemen. Volgens ons moet én kan dit anders, wij zijn er stellig van overtuigd dat Baker Tilly het mkb beter kan bedienen dan de Big Four.
Wat zijn de belangrijkste doelstellingen van deze campagne?
Deze campagne focust zich echt op naamsbekendheid. Zoals gezegd: men moet Baker Tilly wel kennen om ons daadwerkelijk te overwegen. Het vergroten van de naamsbekendheid onder onze doelgroep is dan ook onze primaire doelstelling.
Daarnaast willen we ook meer bekendheid geven aan ons aanbod van diensten. We merken dat de doelgroep Baker Tilly nog niet altijd herkent als een full service-kantoor. Terwijl we een divers aanbod hebben aan kennis en ervaring om klanten in de breedte te ondersteunen bij hun vraagstukken. Uiteindelijk moeten organisaties wel weten wat wij voor hen kunnen doen voordat wij hen kunnen overtuigen dat wij de go-to partner zijn voor hun dilemma’s.
Jullie kiezen bewust om niet de eigen dienstverlening maar juist de ondernemer en zijn/haar dilemma’s centraal te stellen. Welke gedachte zit hierachter?
Dit is inderdaad een hele bewuste keuze. Wij geloven in een marketingaanpak waarin de klant en zijn/haar behoeften centraal staan en niet een specifieke dienstverlening. Bovendien zijn wij niet slechts een accountant die de boeken controleert of de adviseur die eenmalig een adviesopdracht doet. Onze missie is om naast die ondernemer te staan én hem of haar te ondersteunen bij dilemma’s die als ondernemer op je pad komen.
Uiteraard wel met inachtneming van de regels die er gelden voor accountants en advieswerk, want we hebben als accountantskantoor een maatschappelijke functie te vervullen en onze integriteit mag niet in het geding komen.
Waar komen we de campagne de komende periode allemaal tegen?
De bedoeling is dat men niet om ons heen kan en daarom hebben wij heel bewust gekozen voor een campagne via veel verschillende kanalen. We zijn offline te vinden met grote advertenties in landelijke en regionale dagbladen en verschillende billboards langs de snelweg. Online maken wij gebruik van display-advertising, advertenties op verschillende online platformen, en adverteren we via LinkedIn.
Al deze advertenties promoten ons merk én verwijzen naar onze campagnewebsite waar we ondernemers direct van dienst zijn met artikelen, blogs, video’s en animaties. Zo hebben we onder andere een e-book ontwikkeld, onze ‘groeigids’, waarin experts tips hebben voor snelgroeiende bedrijven.
Ook hebben we een aantal klanten gevraagd iets te vertellen over hun dilemma’s in het ondernemerschap. Deze video’s geven een kleine inkijk in de wereld van de ondernemer en laten ook zien wat onze oplossingen gebracht hebben. De verhalen over de uitdagingen als ondernemer zijn hopelijk heel herkenbaar voor andere ondernemers.
De opzet van de campagne lijkt erg succesvol te zijn. We zijn pas drie weken bezig en zien al grote vooruitgang op onze online dashboard waarop we de campagne monitoren. Dat belooft dus veel goeds voor de toekomst!