Accountants- en advieskantoor Baker Tilly stabiliseert omzet

01 mei 2020 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Accountants- en advieskantoor Baker Tilly heeft in zijn 2019/20 financiële jaar een omzet geboekt van €96 miljoen.

Terwijl de omzet daalde met €4 miljoen, is deze daling volgens bestuursvoorzitter Marcel Huisman “vrijwel geheel” toe te schrijven aan de verzelfstandiging van de vestiging in Velsen. Het kantoor wist de omzet te stabiliseren in een jaar dat een groot en intensief veranderprogramma op de agenda stond.

De focus van het veranderprogramma lag op het verder opschroeven van de kwaliteit. “We hebben nadrukkelijk gekozen om vanuit kwaliteit en toegevoegde waarde relevant te zijn voor onze klanten”, vertelt bestuurder Erik Moens in het jaarverslag. “Om hieraan richting te geven hebben wij een kwaliteitsambitie voor Baker Tilly vastgesteld, waarbij wij rekening houden met het publieke belang en maatschappelijke opvattingen in relatie tot andere perspectieven op kwaliteit.”

Het programma heeft geleid tot verbeteringen op het gebied van risicomanagement, kwaliteitsprocedures, klant- en opdrachtacceptatie, onafhankelijkheid en meer. “Door deze aanpassingen wordt ons besturingsmodel beter ondersteund door het Three Lines of Defense-model met duidelijke taken, rollen en verantwoordelijkheden voor ons kwaliteitsstelsel”, aldus Moens.

Omzet van Baker Tilly

Huisman geeft aan dat het zogeheten ‘Now, for tomorrow’-programma zich niet alleen richt op de auditpraktijk, maar juist op de organisatie als geheel: “Er zijn belangrijke stappen gezet om kwaliteitsbeheersing in gedrag, werkwijze en systemen te verankeren.” In 2020 wordt nog een gedeelte van het nieuwe beleid uitgerold en geïmplementeerd.

Strategische keuzes

Het veranderprogramma leidde tevens tot een aanscherping van de strategie. “Wij kiezen ervoor te focussen op waar we sterk in zijn: dé trusted advisor voor het (inter)nationale mkb, familiebedrijven en de publieke sector, inclusief woningcorporaties”, aldus Huisman.

Verder is de waardepropositie van de organisatie scherpgesteld. Hoe onderscheidt Baker Tilly zich? Huisman: “We zijn een ondernemende en scherpzinnige organisatie met kwaliteit als belangrijkste fundament. Wat ons bovenal onderscheidt van concurrenten is onze betrokkenheid bij onze klanten als trusted advisor. Vanuit onze regionale verankering bouwen en onderhouden we sterke, persoonlijke klantrelaties.”

“We kennen de lokale netwerken waar onze klanten actief in zijn”, vervolgt de bestuursvoorzitter. “En we zijn niet alleen bezig met de cijfers en controle, maar weten ook wat er speelt in het bedrijf, de branche en regio. En via het internationale Baker Tilly-netwerk kunnen we onze klanten ook buiten de landsgrenzen volgen en bedienen.”

Coronacrisis

Uiteraard voelt ook Baker Tilly momenteel de impact van de coronacrisis. “Op dit moment moeten we alle zeilen bijzetten om klanten op een verantwoorde wijze financieel gezond te houden.”

De aandacht gaat daarnaast vanzelfsprekend ook uit naar de eigen medewerkers, zo vertelt Huisman. “Maar gelukkig tonen onze medewerkers in deze crisis doorzettingsvermogen, creativiteit en flexibiliteit. Dat geeft veel vertrouwen in onze ambitie om met elkaar te blijven werken aan het verbeteren van de kwaliteit van onze dienstverlening”, sluit de topman af.”