Olympische sponsoren huren adviseurs in voor imago-onderzoek
Grote Japanse sponsoren van de 2020 Tokio-editie van de Olympische Spelen hebben een consortium van adviesbureaus ingeschakeld om te onderzoeken of zij zich eventueel als sponsor kunnen terugtrekken uit het evenement. Daarmee willen ze mogelijke reputatieschade voor zijn. Dat meldt de Financial Times op basis van anonieme bronnen.
Volgens de bronnen zouden merk- en onderzoeksbureau Kantar en twee Japanse adviesbureaus – Macromill en Intage – zijn ingeschakeld door enkele grote Japanse sponsoren. Aan hen de taak de voor- en nadelen af te wegen van het al dan niet aanblijven als sponsor van de Olympische Spelen van Tokio 2020.
Twijfels bij Japanse publiek
Door de covid-19-pandemie zijn de Olympische Spelen nu al een jaar uitgesteld – van juli-augustus 2020 naar 2021. Het Japanse publiek kijkt vanuit een coronaperspectief echter met argusogen naar de ontwikkelingen. Als het evenement dit jaar doorgang vindt, vrezen zij een piek in corona-infecties evenals het risico dat de duizenden atleten van overal ter wereld nieuwe varianten van het virus zullen meebrengen.
Wat concrete cijfers: uit een Nikkei-enquête komt naar voren dat 60% van de Japanners niet wil dat het evenement doorgang vindt, en dat ondanks het feit dat verwacht wordt dat de Japanse atleten het goed zullen doen tijdens de Spelen.
De aversie vanuit de Japanners zelf heeft ook zijn weerslag op de sponsoren van het evenement. Nu de Spelen met zoveel impopulariteit te maken hebben, slaat bij zo’n 60 in Japan gevestigde sponsoren nu de twijfel toe of zij hun sponsorschap wel moeten voortzetten. Gezamenlijk zijn deze sponsoren goed voor een sponsorwaarde van ruim €3 miljard.
Kantar, Macromill en Intage zouden volgens de berichtgeving van de Financial Times klaarstaan om deze sponsoren – waaronder Toyota, Asahi, Fujitsu en diverse anderen – te helpen de implicaties van het voortzetten van hun sponsoring op hun merkreputatie in kaart te brengen.
Economische impact
Mochten de Japanse sponsoren zich terugtrekken, dan zouden de gevolgen daarvan enorm zijn. De Olympische spelen presenteerden zich in beginsel als een lucratieve investering, maar alleen al voor de organisatoren betekende de coronacrisis en het uitstellen van het event naar 2021 een verlies van zo’n €6 miljard. Als de Japanse sponsoren zich terugtrekken, wordt aan dit getal nog eens €3 miljard toegevoegd – bovenop de circa €15 miljard aan investeringen voor het hosten van het evenement.
En dat scenario gaat er vanuit dat het evenement zonder deze sponsoren alsnog plaatsvindt. In het ergste geval zou het vertrek van de sponsoren en de aanhoudende kritiek kunnen leiden tot het nogmaals uitstellen of zelfs annuleren van het evenement. In een dergelijk scenario zou Japan zelfs een klap van zo’n €16 miljard voor zijn kiezen krijgen.
Deze scenario’s klinken natuurlijk al ernstig genoeg, maar verbleken bij de bevindingen van een rapport van het Nomura Research Institute. Naar aanleiding van dat rapport bericht Reuters dat de geschetste verliezen “in het niet vallen” bij de mogelijke economische impact die een nieuwe corona-infectiepiek in het land, of de introductie van een nieuwe virusvariant op de langere termijn op het land zouden hebben.