Het verhaal van twee vrienden: de ondernemer en de dealmaker

09 juni 2021 Consultancy.nl 5 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

De een – Jeffrey Schoemaker – is ondernemer en runt Perplex Digital, een bureau dat websites en applicaties bouwt. De ander – Remon Lustenhouwer – is actief binnen het fusie- en overnamelandschap als partner bij Marktlink. Ze kennen elkaar sinds hun studententijd, zijn beste vrienden, maar hebben sinds een aantal jaar ook een zakelijke relatie. 

In 2003 startte Jeffrey Schoemaker aan de Hogeschool van Arnhem & Nijmegen (HAN) met een ICT-opleiding. In datzelfde jaar werd hij lid van studentenvereniging (sv) Roderick. Kort daarna – in 2005 – schreef Remon Lustenhouwer zich in voor de studie autotechniek aan de HAN. Ook hij werd lid van sv Roderick. 

Tijdens deze periode raakte Lustenhouwer en Schoemaker bevriend en ondernamen allerlei activiteiten. Zo organiseerde het tweetal tal van feesten en evenementen voor hun studentenvereniging. Ook reisden ze samen de halve wereld over in een oude DAF-auto om geld op te halen voor een goed doel. 

Het verhaal van twee vrienden: de ondernemer en de dealmakerDe studietijd van Schoemaker stopte in 2010. In dat jaar haalde hij aan de Radboud Universiteit in Nijmegen een mastergraad in de informatiewetenschappen. Zoals dat vaker gaat binnen studentenverenigingen, benaderde Schoemaker destijds enkele oud-leden voor advies over hoe hij het best met zijn professionele carrière zou kunnen beginnen.

Reünist Olaf Meul – indertijd eigenaar van digitaal bureau Perplex Digital – beantwoordde de e-mail van Schoemaker. Ze spraken af om in het centrum van Arnhem een kop koffie te gaan drinken en eens te praten over de loopbaanplanning van Schoemaker. “We hadden elkaar al weleens kort gesproken op borrels en bijeenkomsten, maar we kenden elkaar niet bijzonder goed”, zegt Schoemaker. 

“Ik zag het wil zitten waar Olaf mee bezig was, maar er was geen ruimte om mij een volledig contract aan te bieden, dus werd ik aangenomen als stagiair. Dat leverde wel wat gekke blikken op tijdens de uitreiking van mijn bul toen iedereen werd toegesproken. Het voelde echter goed en Olaf geloofde in mijn kunnen, dus zodoende gingen we aan de slag.”

Lustenhouwer nam – met een mastergraad in Financial Management (Nyenrode) – in 2012 afscheid van zijn studententijd en startte direct bij M&A-bureau Marktlink als analist. Kort daarna maakte hij promotie bij het bedrijf en werd hij benoemd tot consultant.   

Ook Schoemaker kreeg al snel meer verantwoordelijkheden. “Ondanks dat ik het werk leuk vond, wist ik toch niet of werken in loondienst iets voor mij was. Ik wilde meer ondernemerschap. Ik had tijdens mijn studententijd een klein bedrijf in website- en softwareontwikkeling, dus ervaring had ik wel.”

Daarnaast hadden Meul en Schoemaker – voordat hij in dienst trad bij Perplex – een gentlemen’s agreement gesloten. “Als ik m’n best deed en mij zou blijven ontwikkelen, dan zouden we bespreken wat ik nog meer voor Perplex zou kunnen betekenen. Dus ik ging met Olaf zitten en sprak mijn wens uit om het anders te doen.”

Kort daarna bood Meul Schoemaker de kans om 20% van de aandelen van Perplex van hem te kopen. Schoemaker trok op zijn beurt de stoute schoenen aan en startte zijn zoektocht naar financiering. “Dat zelf regelen is echt onbezonnen werk, moet ik achteraf concluderen. Het is echt specialistisch werk dat je er niet zomaar even bij kan doen.” 

“Zo’n transactie doen met je beste vriend is gaaf, ik had natuurlijk volledig vertrouwen in hem.”

Niettemin lukte het Schoemaker om de financiering rond te krijgen. Een aantal jaar later klopte hij opnieuw aan bij Meul omdat naar zijn idee de verhoudingen waren veranderd. Samen kwamen ze tot de conclusie dat Schoemaker 40% van de Perplex aandelen zou moeten bezitten en Meul de overige 60%.   

Een zakelijke hereniging

Deze keer besloot Schoemaker de financiering van de transactie niet zelfstandig te regelen. In plaats daarvan schakelde hij zijn vriend van Marktlink in. Lustenhouwer vervulde daar inmiddels de rol van manager.

“Zo’n transactie doen met je beste vriend is gaaf, ik had natuurlijk volledig vertrouwen in hem. Zijn expertise sterkte mij en daardoor kon ik het makkelijker loslaten”, laat Schoemaker weten. “En omdat ik al eens eerder een pakket aandelen had gekocht van Olaf was ik niet bang voor een negatief resultaat, er zat natuurlijk ook een zekere gunfactor in.”

Volledig eigenaarschap

Weer enkele jaren later gingen de twee eigenaren van Perplex Digital wederom aan tafel. “Ondernemen is een vak apart en het kan soms ook knap vermoeiend zijn. Olaf was destijds al 25 jaar aan het ondernemen en dacht daarom misschien weleens aan het verkopen van zijn bedrijf. Dit leidde ertoe dat ik ging proberen om de overige aandelen van Olaf over te nemen”, licht Schoemaker toe. 

Ook deze keer schakelde hij Marktlink in en in het bijzonder zijn vriend, die vandaag de dag de rol van partner vervult bij het bedrijf. Lustenhouwer was er in eerste instantie niet zeker van dat hij ook deze keer de deal zou rondkrijgen, vooral omdat het de vorige keer een flinke klus was geweest om de financiering binnen te halen. Niettemin volgde er enkele maanden later meerdere aanbiedingen.

“Qua gevoel en voorwaarden was er één uitspringer. Het proces kwam toen in een stroomversnelling”, zegt Schoemaker. “De juridische puntjes moesten op de i worden gezet. En doordat Olaf sterk betrokken bleef bij het proces en het mij gunde verliep het soepel, waardoor ik probleemloos de zaak heb kunnen overnemen.”

Afgelopen maand heeft Marktlink Perplex Digital ook bijgestaan bij het aantrekken van een kapitaalinjectie van Green Park Investment Partners, Schoemaker liet weten: “In Green Park Investment Partners hebben we een ervaren partner gevonden om onze organisatie verder te laten groeien en te professionaliseren. Een fantastische win-win-win situatie wat mij betreft."