Bij Simon-Kucher staan vertrouwen en persoonlijke aandacht centraal

13 april 2021 Consultancy.nl 8 min. leestijd
Meer nieuws over

Dat Simon-Kucher & Partners goed draait is een understatement. Sinds 2010 is de omzet bijna verviervoudigd. Ook in 2020 groeide het adviesbureau gestaag door, ondanks het uitbreken van de coronacrisis. Waar dankt Simon-Kucher zijn succes aan? Olivier Hagenbeek geeft een kijkje in de keuken. De manager vertelt over hoe het is om bij Simon-Kucher te werken, zijn persoonlijke ontwikkeling en ambities.

Na een dubbele studie (bachelor en master in Recht en Economie) en bijbanen bij de Erasmus Universiteit en HousingAnywhere, lag een carrière in de consultancy niet direct in het verschiet voor Olivier Hagenbeek.

“Ik wist al vanaf het eerste moment dat rechten niet mijn ding was”, vertelt hij. “Wel is het natuurlijk bij uitstek een studie waar je de rest van je leven ontzettend veel baat bij hebt. Ik ben eigenlijk pas in mijn masterjaar in contact gekomen met consulting, middels een business course bij Boston Consulting Group. De course sprak mij zo aan dat ik me verder ben gaan verdiepen in de branche.”
Olivier Hagenbeek, Simon-Kucher & Partners

De sunny side van consulting

Boston Consulting Group (BCG) was tevens het bedrijf waar Hagenbeeks consultancycarrière begon. “Bij BCG heb ik de basiskennis opgedaan die je nodig hebt als consultant. In die jaren dat ik bij BCG heb gewerkt, heb ik veel geleerd – van Excel tot PowerPoint en van het doen van workshops tot het bijwonen van interviews.”

Die kennis kwam goed van pas toen Hagenbeek begin 2019 de overstap maakte naar Simon-Kucher, juist omdat het verschil tussen de twee bedrijven groot is. “Simon-Kucher specialiseert zich in commerciële strategie, ook wel de ‘sunny side’ van consulting genoemd, BCG is breder. Dit zie je ook duidelijk terug in mijn ontwikkeling. Allround bij BCG en gespecialiseerd bij Simon-Kucher, al blijft de algehele skillset natuurlijk wel hetzelfde.”

Een van de eerste projecten waar Hagenbeek bij Simon-Kucher aan werkte betrof een heronderhandeling van een contract van meer dan €100 miljoen. “Onze klant had geen duidelijk beeld van wat de waarde van hun product was. Wij hebben ze geholpen om daar inzicht in te krijgen, om op basis daarvan een onderhandelingsstrategie op te zetten. Uiteindelijk hebben we €9 miljoen per jaar meer uit datzelfde contract gehaald – €9 miljoen extra winst voor het bedrijf dus.”

Familiegevoel

In de twee jaar dat Hagenbeek bij Simon-Kucher werkt, heeft hij al twee keer promotie gemaakt. Daarmee is zijn werk steeds uitdagender geworden omdat hij meer verantwoordelijkheid draagt, meer mensen onder zich heeft en complexere zaken behandelt. Al blijft het werk in de kern gelijk.

De persoonlijke cultuur van Simon-Kucher heeft een grote rol gespeeld in Hagenbeeks ontwikkeling. “Simon-Kucher is behapbaar qua grootte. Er is ontzettend veel aandacht voor de persoon, waardoor je je gesterkt voelt in wat je doet. Bij een grotere organisatie speelt dit veel minder een rol. Als ik zeker weet dat ik vaker met dezelfde mensen samenwerk, wil ik juist dat zij ook een positieve ervaring met het project hebben.”

Dat zorgt er volgens Hagenbeek voor dat ze bij een volgende keer vol goede moed aan de start van het project staan. “We zitten in een branche waarin veel van ons gevraagd wordt, het is daarom belangrijk dat iedereen vol energie en met frisse moed aan een nieuw project begint.”

Hagenbeek ziet het “familiegevoel” als één van de onderscheidende factoren van Simon-Kucher. “Iedereen kent elkaar persoonlijk. Dat geldt ook voor de vijf partners. Zo weten ze wanneer iedereen jarig is en kennen de namen van ieders vriend of vriendin. Dat zorgt voor een cultuur waarin mensen precies weten wat er bij iemand speelt en wat iemand nodig heeft om de volgende stap te maken. In combinatie met het vertrouwen zorgt dit voor een omgeving waarin mensen makkelijker buiten hun comfortzone stappen. Dat voelt niet gepusht, maar juist alsof er iemand achter je staat om je op te vangen als het een keer niet lukt.”

“Er is ontzettend veel aandacht voor de persoon, waardoor je je gesterkt voelt in wat je doet.”

Dit ziet Hagenbeek bevestigd in de junior-consultants die hij begeleidt in zijn projecten. “Nieuwe collega’s voelen zich binnen no time thuis, omdat Simon-Kucher totaal geen politieke organisatie heeft. Mensen hoeven geen blad voor de mond te nemen. Als iets niet bevalt, kan dat gewoon gezegd worden. Er is altijd iemand die een luisterend oor biedt, en ook daadwerkelijk verandering realiseert. Die combinatie zorgt dat iedereen gemotiveerd is én blijft.”

Kameleon

Naast dat Simon-Kucher voor Hagenbeek voelt als een warm bad, raakt hij ook gemotiveerd door het werk zelf. Afwisseling, mensenwerk en het internationale aspect spelen hierbij een belangrijke rol.

“Ik vind het heel erg leuk om in verschillende industrieën en met uiteenlopende problemen te werken. Het ene moment ben je bezig met ‘big deal negotiation’ om vervolgens een innovatie zo goed mogelijk naar de markt te brengen. Je leert snel te schakelen en voor elk probleem een oplossing te vinden. Je verandert eigenlijk in een soort kameleon: je past je supersnel aan om elke keer weer van toegevoegde waarde te zijn.”

Ook het menselijke aspect in het werk spreekt Hagenbeek aan. “Hoewel we altijd met data werken, beginnen alle projecten met klantinterviews. Enerzijds bouw je snel een persoonlijke relatie op met de mensen voor wie je werkt, anderzijds hebben we een jong team. Iedereen wil leren, iedereen wil stappen zetten en iedereen wil ondernemen. Dat zorgt voor een prettige werkomgeving.”

Tot slot geeft Hagenbeek aan altijd het onbekende op te zoeken in zijn werk. De helft van zijn projecten was voor bedrijven die internationaal actief zijn, waardoor er ook een internationaal team op wordt gezet.

“Bij Simon-Kucher is het dan ook makkelijk om het avontuur in je werk op te zoeken. Je hoeft niet per se op vakantie om een avontuur aan te gaan. Je kunt ook binnen je werk naar een ander land gaan en in een andere taal een project doen. Juist het onbekende en die culturele diversiteit vind ik erg interessant.”

“Ik heb het zo naar mijn zin dat ik minder de noodzaak voel om mijn carrièreplanning strak in de gaten te houden.”

Over de grens werkt hij veel samen met Belgen en Duitsers. “Ik heb de afgelopen tijd vooral gemerkt dat de cultuurverschillen soms behoorlijk groot zijn. In een steeds verder globaliserende wereld hecht ik er ontzettend veel waarde aan om te leren hoe je omgaat met mensen met een andere achtergrond of met andere culturele normen en waarden.”

Voortrekkersrol

Voor zijn toekomst heeft Hagenbeek duidelijke plannen: ooit lost hij het plasticafvalprobleem op. “Ik háát zwerfafval. Als je dit probleem wilt oplossen zijn er drie mogelijkheden: of je creëert regelgeving, of je gaat bij een ngo werken of pakt het vanuit de industrie op.”

Oorspronkelijk wilde hij gaan voor de derde optie. “Ik wilde vijf jaar als consultant werken om uiteindelijk de overstap te maken naar een leidende positie bij een consumer goods-bedrijf. Je kunt een hoop bereiken door bij een bedrijf te werken dat bijvoorbeeld biologisch afbreekbare verpakking maakt. Als je zoiets succesvol maakt, maakt het bij wijze van spreken niet meer uit of mensen verpakkingen in de bosjes of in de sloot gooien.”

Aan zijn ambitie om zwerfafval tegen te gaan is niets veranderd, maar inmiddels sluit hij niet uit dat hij dat vanuit Simon-Kucher zelf gaat doen. Vanuit het bureau zou hij wellicht een voortrekkersrol kunnen vervullen, zowel intern als richting klanten.

“Duurzaamheid wordt een steeds groter aandachtspunt op de commerciële agenda, maar dit proces staat veelal nog in de kinderschoenen. Ook wij zetten hier qua advisering stappen in. De vraag vanuit de markt is echter nog relatief beperkt. Het zou fantastisch zijn als ik kan bijdragen aan het verder ontwikkelen van ons aanbod hierin én klanten kan inspireren om duurzaamheid te verankeren in hun businessmodel.”

Wat het ook wordt, voorlopig zit Hagenbeek nog helemaal op zijn plek bij Simon-Kucher. “Ik heb het zo naar mijn zin dat ik minder de noodzaak voel om mijn carrièreplanning strak in de gaten te houden.”