Accenture: Vijf technologie- en digitale trends voor 2021
Accenture heeft de 2021-editie van zijn Technology Vision-rapport uitgebracht, een jaarlijks onderzoek naar de belangrijkste technologietrends voor het komende jaar. Hier vijf trends voor de komende jaren.
Voor het onderzoek zijn meer dan 6.200 zakelijke leiders ondervraagd. Zoals te verwachten was, gaven bijna alle respondenten aan dat 2020 een jaar was van grote digitale versnelling. Gedurende de slepende coronapandemie heeft technologie bewezen een belangrijke motor te vormen voor strategische verandering, het in de lucht houden en verbeteren van de bedrijfsvoering, het ondersteunen van nieuwe manieren van werken, het leveren van een customer journey en meer.
Het is dan ook niet verrassend dat negen van de tien ondervraagde managers het eens is met de stelling dat succes in de komende jaren afhankelijk is van de digitale volwassenheid van organisaties.
Het Technology Vision-rapport van Accenture identificeert vijf belangrijke trends, waarop bedrijven de komende drie jaar moeten inspelen om vooruit te komen en grip te krijgen op verandering in alle onderdelen van de organisatie.
1. Strategisch stacken: bouwen aan een betere toekomst
Een nieuw tijdperk van concurrentie is in aantocht – een tijdperk waarin bedrijven concurreren op basis van de architectuur van hun IT-systemen. Maar het bouwen en gebruiken van de beste technologiestack betekent dat je technologie op een andere manier moet benaderen, zodat de business- en technologiestrategieën niet van elkaar te onderscheiden zijn.
Circa 90% van de ondervraagde leiders gelooft dat het vermogen van hun organisatie om waarde te genereren steeds meer gebaseerd zal zijn op de beperkingen en mogelijkheden van hun technologie-architectuur.
2. Gespiegelde wereld: de kracht van krachtige, intelligente, digital twins
Leiders bouwen intelligente ‘digital twins’ om daarmee levende modellen te creëren van fabrieken, supply chains, product life cycles en nog veel meer. Door data en inzicht samen te brengen en weer te geven als de fysieke wereld in een digitale omgeving, ontsluit je nieuwe mogelijkheden op het vlak van bedrijfsvoering, samenwerking en innovatie. 65% van de ondervraagde managers verwacht dat de investering van hun organisatie in slimme digitale kopieën de komende drie jaar toeneemt.
3. De democratisering van technologie
Mensen in allerlei bedrijfsfuncties hebben nu toegang tot krachtige mogelijkheden. Daardoor kan iedere medewerker een innovator zijn, zijn of haar werk optimaliseren, pijnpunten wegnemen en ervoor zorgen dat het bedrijf nieuwe en veranderende behoeften bijbeent. 88% van de managers denkt dat technologiedemocratisering een essentiële rol speelt in de innovatie binnen de organisatie.
4. Altijd en overal: Bring Your Own Environment
De grootste verhuizing van personeel in mensenheugenis bood bedrijven de kans om de grenzen van de organisatie uit te breiden. Wanneer voor de medewerkers ‘Bring Your Own Environment’ geldt, hebben ze de vrijheid om naadloos vanaf elke locatie te werken – of dat nu thuis is, op kantoor, op het vliegveld, bij partners op kantoor of ergens anders.
Binnen dit model kunnen leiders het doel van werken op verschillende locaties herbekijken en gebruikmaken van de kans om hun bedrijf in deze nieuwe wereld opnieuw in te richten. 81% van de respondenten is het erover eens dat toonaangevende bedrijven in hun sector één voor één zullen overstappen van ‘Bring Your Own Device’ naar ‘Bring Your Own Environment’.
5. Van ik naar wij: systemen van verschillende partijen scheppen orde in de chaos
De behoefte aan contactonderzoek, naadloze betalingen en nieuwe manieren om vertrouwen op te bouwen, legde bloot waarin de bestaande ecosystemen van organisaties nog tekortschoten. Systemen van verschillende partijen kunnen bedrijven helpen meer veerkracht en flexibiliteit te vergaren, nieuwe manieren van marktbenadering te ontsluiten en nieuwe ecosysteemstandaarden te creëren voor hun sectoren.
90% van de ondervraagde managers erkent dat systemen van verschillende partijen hun ecosystemen helpen een veerkrachtigere en flexibele basis neer te zetten om nieuwe waarde te creëren met de partners van hun organisatie.