Sia Partners lanceert nieuwe strategie en merkidentiteit
Sia Partners heeft een nieuwe merkidentiteit gelanceerd. De stap maakt deel uit van de bredere groeistrategie voor de komende drie jaar.
Wereldwijd consultancykantoor Sia Partners telt meer dan 1.800 consultants in 18 landen. De afgelopen anderhalf jaar hebben alle teams nauw samengewerkt met als doel de footprint van het kantoor verder uit te breiden.
Zo zijn bestaande kantoren verder gegroeid, heeft Sia Partners voet gezet in nieuwe geografische regio’s en heeft het zich sterk gemaakt om nieuwe capaciteiten aan de organisatie toe te voegen, door middel van een acquisitiecampagne in Europa en Noord-Amerika.
Deze overnamestrategie heeft het kantoor geholpen om een sterke omzetgroei te realiseren – variërend tussen de 20% en 25% per jaar. Sia Partners heeft in het afgelopen boekjaar (dat 30 juni 2020 eindigde) een omzet van meer dan €245 miljoen weten te behalen.
Verdere uitbreiding
Het partnerteam van Sia Partners zal de komende jaren echter niet op zijn lauweren rusten. Met zijn nieuwe strategie wil het consultancykantoor zijn personeelsbestand richting eind 2023 verder uitbreiden naar 3.000 professionals, met daarbij een omzetdoelstelling van €300 miljoen (voor het boekjaar dat eindigt in juni van volgend jaar).
Tot op heden heeft Sia Partners veel veerkracht getoond tijdens de coronacrisis, en volgens CEO Matthieu Courtecuisse is het bedrijf goed op weg om die doelstellingen te realiseren.
Een belangrijk element in de nieuwe strategie van Sia Partners vormde de uitrol van een nieuwe merkidentiteit, die de “veelzijdigheid en het onderscheidende vermogen” van de organisatie nog beter moet belichamen.
In een uitgebrachte video, waarin het kantoor zijn nieuwe bedrijfsvisie deelt, geeft Sia Partners aan dat zijn branding gecentreerd is rondom de overtuiging dat “bedrijfstransformaties afhankelijk zijn van nieuwe oplossingen, die businessexpertise, artificial intelligence en design combineren”. Ook is Sia Partners van mening dat om een “next generation consultancybureau” te kunnen zijn, de zichtbare identiteit van het kantoor de “transformative 20s” dient te weerspiegelen.
Het nieuwe logo, de nieuwe style guide en tagline (‘Design, Reshape, Reboot’) verschillen sterk van de oude branding. De mauve en grijze kleuren zijn vervangen door een zwarte en groene combinatie, en de merknaam wordt nu volledig in hoofdletters weergegeven.
Verder is de bovenste kromming van de letter ‘S’ aan het begin van de naam van het advieskantoor aangepast, wat volgens Sia Partners’ Executive Director of Marketing and Corporate Development, Sandrine Carreau, “beweging, groei en innovatie” symboliseert. Alle doorgevoerde veranderingen weerspiegelen hoe Sia Partners zich aan de behoeften van klanten weet aan te passen en op de bewegingen in de snel veranderende markt kan anticiperen.
Sia Partners Nederland
Het Amsterdamse kantoor van Sia Partners telt circa 50 consultants en wordt geleid door oprichter Robert-Jan Van Vliet. Over de nieuwe koers zegt hij: “Ook voor Nederland markeert deze nieuwe strategie en zichtbare identiteit de start van een nieuw tijdperk.”
Bijvoorbeeld op het gebied van groei. “Naast de uitbouw bij bestaande praktijken voor Energy & Utilities, Financial Services, Digital Marketing en Customer Experience zullen we verder investeren in Data Science, Transformation & Change en mogelijk zelfs de komende jaren een nieuwe praktijk aan ons lokale team toevoegen.”
Het consultancykantoor wil de komende periode ook zijn employer branding naar een hoger niveau tillen. Zo zal het een impuls geven aan zijn campus-recruitmentactiviteiten en zal ook ervaren personeel aan boord worden gehaald.
“We gaan nog meer investeren in talent”, zegt Van Vliet, “omdat zij de kern vormen van wat wij doen: het begeleiden van transformaties waarbij de combinatie van business sense, digitale/tech-kennis én creativiteit de spil voor succes zijn.”