'People centric-bedrijven komen beter door de crisis'

14 april 2020 Consultancy.nl

We werken allemaal thuis. Was het eerder onderdeel van ‘het nieuwe werken’, nu is het bittere noodzaak. Daar goed mee omgaan is niet voor alle bedrijven even makkelijk. Robert Jan van Vliet van Sia Partners stelt dat organisaties die hun medewerkers centraal stellen beter zijn uitgerust voor de uitdagingen van massaal thuiswerken.

“We waren niet echt voorbereid op een volledig thuiswerkscenario”, begint Van Vliet, die leidinggeeft aan het Amsterdamse kantoor van Sia Partners. “Ons team in Nederland werkte meer dan de andere Sia-landen al regelmatig thuis, dat wel. Het is al meer geaccepteerd door de werkgevers in Nederland dan in andere landen en dus ook door de klanten. Teamafspraken waren tot dusver meestal op kantoor en dat is nu virtueel geworden. Ook voor ons toch even wennen.”

Consultants zijn gewend hun collega’s weinig te zien, maar Sia Partners
 investeert heel bewust in de hechte band binnen het team. “We geloven in de waarde van sociale verbondenheid”, legt Van Vliet uit. “We willen dat onze mensen een fijne plek hebben om samen te komen. Waar ze tenminste één keer per week kunnen terugkeren van hun klantopdrachten, om ervaringen te delen en gewoon gezellig te kletsen. We hebben geïnvesteerd in een prachtig kantoor in Amsterdam, waar we aan het einde van de week samenkomen voor een borrel.” 

People centric bedrijven komen beter door de crisisSamen op afstand

Uiteraard zit dit er momenteel niet in. Het mooie kantoor ligt er voorlopig even verlaten bij. Maar de gedachte áchter het kantoor is nu misschien wel belangrijker dan ooit, zo meent Van Vliet. “Waar het om gaat is dat de medewerkers centraal wordt gezet. Natuurlijk is deze tijd voor iedereen uitdagend, maar ik geloof dat organisaties die dat doen beter blijven functioneren tijdens deze crisis.”

“Je mensen centraal stellen wil niet zeggen dat je medewerkers moet verwennen met hoge salarissen of dure trainingen”, legt Van Vliet uit. “Veel belangrijker is goed te luisteren en dus ook gezamenlijk doelen vast te stellen en te kijken hoe iemand beter kan worden. Het betekent ook dat je actief werkt aan een ecosysteem binnen het bedrijf waarin de medewerker zich op haar of zijn plek voelt. Dat is een samenspel van elementen. Denk aan een inclusieve cultuur, een transparante organisatie en een vorm van performance management waarin niet alleen resultaat wordt beloond, maar ook gedrag.”

Door hier op kantoor veel aandacht aan te schenken, bouw je volgens Van Vliet gelijk een team op van mensen die ook vanuit huis goed kunnen samenwerken en productief blijven. “Een hecht team functioneert niet alleen beter bij de klant of vanuit kantoor, maar ook thuis. Gemotiveerde mensen hebben meer zelfdiscipline, een belangrijk ingrediënt voor thuiswerken. Ook het goed kunnen luisteren is op afstand des te belangrijker.”

Daarnaast is het natuurlijk belangrijk samen een nieuwe routine te creëren om goed in contact te blijven. “Bij ons is er bijna elke dag vanuit elke businessunit een videocall. Er zijn dagelijks account meetings, wekelijks MT-overleggen en elke twee weken een call met het hele Nederlandse team. Dat soort dingen waren voorheen allemaal minder regelmatig. Naast deze group meetings is het echter ook essentieel om individueel met mensen te bellen om even de klok gelijk te zetten.”

 “In de zakelijke dienstverlening is de nieuwe manier van remote werken al lang voor Covid-19 omarmd.”

Thuiswerkkampioen

Tot slot wijst Van Vliet erop dat Nederland misschien wel beter dan andere landen in staat is de boel goed draaiende te houden. In onderzoek van Eurostat uit 2018 komt Nederland naar voren als het land waar de meeste mensen thuiswerken: 13,7%. Daarmee laten we al onze buurlanden mijlenver achter ons: in Duitsland is het 5%, in België en Frankrijk 6,6% en in het Verenigd Koninkrijk 4,4%.

“In lijn hiermee hebben we in Nederland – in ieder geval binnen de zakelijke dienstverlening – de nieuwe manier van werken al lang voor Covid-19 omarmd”, stelt Van Vliet. “Onze organisaties zijn vaak minder hiërarchisch en lijken meer te sturen op eigenaarschap voor onze medewerkers. Het is niet de aanwezigheid op kantoor, maar de kwaliteit van het geleverde werk die belangrijk is.”

“Je zou zelfs kunnen beargumenteren dat deze werkcultuur zich ook toont in de maatregelen die de regering de afgelopen weken heeft genomen”, vervolgt hij. “Premier Rutte heeft duidelijk aangegeven waarom er niet is gekozen voor een volledige lockdown: hij heeft vertrouwen in de discipline en het eigenaarschap dat elk individu moet hebben als het aankomt op zaken als social distancing en handen wassen. Hij verwacht dat de Nederlandse bevolking slim genoeg is om zich aan deze simpele regels te houden. Voorlopig lijkt dit vertrouwen zich uit te betalen. Of Nederland hierin een lichtend voorbeeld kan zijn voor andere landen? De tijd zal het leren.”

Dat we verstandig genoeg zijn om ons aan de regels te houden, en het Sia-kantoor dus even leeg blijft, betekent gelukkig niet dat de vrijdagborrel helemaal is verdwenen. “Die hebben we inmiddels vervangen met een virtuele borrel. Er is ook al een virtuele pubquiz geweest op een van de vrijdagavonden. We houden de spirit er goed in met z’n allen”, besluit Van Vliet.


Profiel
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup