Stel eindgebruiker centraal bij datagedreven werken

10 december 2020 Consultancy.nl
Profiel
Meer nieuws over

Vorige week organiseerden BearingPoint en Toucan Toco een talkshow rondom datagedreven werken. Tijdens de online sessie namen de hosts Jaco van Zijll Langhout en Michiel Musterd van BearingPoint en Yann Toutant van Toucan Toco deelnemers mee langs verschillende belangrijke thema’s en afwegingen in het datadomein. 

Een uur lang konden deelnemers vragen stellen aan de drie experts, en gaandeweg werd steeds duidelijker wat het belangrijkste advies is aan bedrijven die een ‘data journey’ overwegen: datagedreven werken gaat vooral over mensen.

“Gebrek aan data is bij de meeste organisaties niet het probleem. Waar het mis gaat, is het zinvol gebruiken van de data om besluitvorming te sturen”, aldus Van Zijll Langhout, Partner bij BearingPoint

Dit ligt vaak aan het gat tussen wat eindgebruikers willen en verwachten van de data science-oplossing, en wat er geleverd wordt door de data analisten. “Data worden vaak vergeleken met olie. Welnu, veel organisaties laten de eindgebruikers tanken bij een raffinaderij in plaats van een benzinestation”, zo vat Yann Toutant, Country Manager Benelux bij Toucan Toco, de situatie samen. 

Stel eindgebruiker centraal bij datagedreven werken

Dat datagedreven werken kansen biedt en zelfs onmisbaar is in de huidige wereld wordt door alle deelnemers onderschreven. Toch worden nog steeds door te veel bedrijven beslissingen genomen op basis van een onderbuikgevoel of op basis van ervaring, zonder dat daarbij inzichten uit data worden meegenomen. 

En dat is “zonde”, zo gaf Musterd aan, Service Line Leader Data & Analytics bij BearingPoint, “Het is hierbij helemaal niet nodig om de beslissing volledig op basis van data te nemen, maar een gezonde balans is verstandig.” 

Data stories

Bij het inrichten van een ‘data journey’ is het essentieel om de eindgebruikers centraal te stellen: “Door ‘data-stories’ te ontwikkelen vanuit het perspectief van de beslisser wordt direct duidelijk welke data beschikbaar gemaakt moet worden en ook welke data niet”, legde Van Zijll Langhout uit. “Dit maakt het voor de beslisser eenvoudiger om conclusies te trekken en voor de data engineers en IT-specialisten levert het minder werk op, omdat zij zich enkel op de daadwerkelijk gebruikte data kunnen focussen.”

Zodra de gewenste dashboards zijn opgeleverd, is het vervolgens zaak om aandacht te geven aan de menselijke kant van verandering. Het faciliteren van datagedreven besluitvorming en het voeren van conversaties rondom data zijn van groot belang voor het opbouwen van een datacultuur. Het vormen van “communities rondom data”, zoals Van Zijll Langhout deze noemt, vergemakkelijkt dit proces.

“Voor een volwaardige datagedreven cultuur is het ook belangrijk om eindgebruikers vertrouwen in de data te laten krijgen”, vult Musterd aan. “Want, een veelgehoord argument om besluiten niet op data te baseren is de slechte datakwaliteit. Zorg dat eindgebruikers eigenaar worden van hun eigen data en dat ze hun eigen ervaringenwensen kunnen verwerken in de grafieken en tabellen die ze terugzien.” 

Hierbij beweegt de relatie met data en inzicht dus van ‘push’ naar ‘pull’, het begin van een echte datacultuur, licht Van Zijll Langhout toe.

Aan de slag

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, kan relatief snel en eenvoudig worden gestart met datagedreven werken. “Ieder bedrijf kan direct starten met het vinden en definiëren van de meeste belangrijke momenten waarop besluiten worden genomen. Het starten met reeds beschikbare data kan het proces versnellen”, zegt Van Zijll Langhout. 

BearingPoint, een adviesorganisatie, en Toucan Toco, een leverancier van data storytelling-software, zijn gespecialiseerd in het helpen van organisaties bij het aangaan van deze reis. Van Zijll Langhout: “Na een eerste workshop waarin we met gebruikers brainstormen, kunnen we binnen twee weken terugkomen met een werkende eerste versie van een applicatie waarmee gebruikers data kunnen omzetten naar toegankelijke informatie.”

“Startend vanuit de gebruiker levert deze eerste sprint direct waarde uit het verbeterde inzicht en duidelijk onderbouwde besluiten. Daarbij zal elk bedrijf merken dat er een ‘pull’ ontstaat vanuit de gebruikers. Dit zijn de eerste, maar stevige stappen naar een echt datagedreven cultuur.”