BPM Consult vangt 15 jaar BPM-ervaring in procescanvas

03 december 2020 Consultancy.nl
Profiel
Meer nieuws over

Renco Bakker en Willem Spronk van BPM Consult hebben een nieuw boek uitgebracht: Procescanvas. Een boek dat 15 jaar ervaring van het bureau samenvat en procesmanagement overzichtelijk maakt.

In 2005 besloot Renco Bakker, die destijds werkzaam was bij Berenschot, om de consultancy-activiteiten voor procesmanagement te verzelfstandigen: BPM Consult was geboren. Procesmanagement, een vakgebied dat zich ergens midden tussen management consulting, operations consulting en IT consulting ophoudt, heeft sindsdien een enorme ontwikkeling doorgemaakt.

“15 jaar terug zag het vak er heel anders uit. Het is rijker en integraler geworden. Het vak business process management heeft zich ontwikkeld van proces beschrijven naar een integraal managementconcept van de horizontale, platte, zelfsturende en continu verbeterende organisatie. Het raakt structuur en cultuur om de end-to-end verantwoordelijkheid en het samen in de keten waar te maken”, zegt Bakker.

Procescanvas

Aanvankelijk gestart binnen kwaliteitsmanagement, krijgt BPM Consult in zijn groeireis impulsen vanuit lean thinking, worfkflow automation en service excellence, customer journeys, robotic process automation en process mining. Ook sociologisch voltrekt zich een stille revolutie met de afbrokkeling van de hiërarchie en concepten als holacracy en zelfsturing. “Deze bewegingen zijn zeer verrijkend voor BPM en laten het groeien tot een krachtig managementconcept”, licht Bakker toe.

Werk aan de winkel

Ondanks de rijke ontwikkeling is er nog veel werk te verzetten, zo betogen Bakker en Spronk in hun boek. “Veel managers hebben geen grip op het proces van waardecreatie en waardestroommanagement. Sommige managers hebben niks met processen, worstelen met beeldvorming (‘dit gaat over beklemmende procedures schrijven toch?’) of weten zich geen raad met de dienende stijl van leiderschap”, legt Bakker uit. Spronk voegt toe: “De echte potentie van best practice-procesmanagement wordt niet gerealiseerd.”

Ook het soepel invlechten van bedrijfsvoeringsdisciplines in de waardestromen gaat niet vanzelf. Disciplines als informatietechnologie (ERP), kwaliteit (compliance), marketing (customer journey), operations (Lean) zien procesdesign als hét startpunt – “als goede wijn die je in je zakken wil hebben”, zegt Bakker. “Maar samen op de processentrein springen leidt al snel weer tot het complex maken en exclusiviteit claimen”, vult Spronk aan. “Het in goede banen leiden van integraal procesmanagement tot het samen werken aan waardestromen is een even dankbaar als broodnodig proces om te begeleiden.”

Een andere uitdaging van waardestroommanagement is het in de context van het businessverhaal te plaatsen. “Process redesign-projecten die niet in een ‘bigger story’ passen van strategie, belanghebbenden en klanteisen, en niet voorzien in change management en inpassing in de governance halen het niet”, aldus Bakker.

Belofte van het procescanvas

Om managers, proceseigenaren en managementconsultants te helpen met het succesvol doorvoeren van procesgedreven verandering, hebben Bakker en Spronk de handen ineengeslagen om ‘Procescanvas’ op te tuigen. Het boek legt de blauwdruk van succesvolle procesherontwerpprojecten bloot en biedt handvatten waarmee iedereen die een verandering wil bewerkstelligen binnen een organisatie ook de bijbehorende werkprocessen uit kan denken en zo de verandering blijvend kan maken.

“Het procescanvas is een hulpmiddel voor het samen werken aan betere waardestromen in een open dialoog. Het geeft taal aan de relevante businesselementen en plaatst ze in een overzichtelijk geheel. Het bestaat uit het ‘Waarom’, het ‘Wat’ en het ‘Hoe’ van procesverbetering. Het benadert een waardestroom als een systeem én als patroon van menselijke samenwerking”, besluiten de auteurs.