Marcel van Trier kiest voor nieuwe uitdaging bij Möbius

02 december 2020 Consultancy.nl
Profiel
Meer nieuws over

Marcel van Trier heeft voor Möbius Business Redesign gekozen als volgende stap in zijn loopbaan. De ervaren adviseur en manager richt zich bij Möbius in het bijzonder op opdrachtgevers binnen het retaillandschap. Consultancy.nl sprak met hem over zijn overstap.

Aangesteld als Management Consultant en Director Retail bij het adviesbureau, sloot Van Trier zich reeds afgelopen oktober aan bij het Utrechtse Möbius. Het bureau telt zo’n 120 professionals en ondersteunt organisaties bij het op strategische momenten ontwerpen en implementeren van zakelijke oplossingen.

De ervaren adviseur neemt een sterk trackrecord mee naar zijn nieuwe werkgever. Zo werkte hij de afgelopen jaren onder meer voor onderzoeksbureaus Ipsos en GfK en eerder in zijn loopbaan voor grote adviesorganisaties als PwC, ConQuaestor (tegenwoordig Improven) en Ordina, waar hij diverse leidende advies- en managementrollen heeft mogen vervullen.

Met Möbius heeft hij nu bewust gekozen voor een boutiquespeler in de markt. Gevraagd naar de reden achter zijn keuze, geeft hij aan: “Grote organisaties hebben hun voordelen, maar het is veel lastiger om als individu impact te maken. Möbius is een holacratische organisatie, waardoor je als medewerker niet de interne concurrentie hebt die je bij grote kantoren met partnerstructuren wel hebt.”
Marcel van Trier, Management Consultant - Director Retail, Mobius Business RedesignOp de vraag waarom hij specifiek voor Möbius heeft gekozen, zegt Van Trier: “Möbius is een jonge nieuwe speler in de Nederlandse markt, maar met een Belgische ‘moeder’ die in het thuisland België een grote naamsbekendheid en klanttevredenheid heeft. Toen ze me vroegen om mee te helpen bij het uitbouwen van het Nederlandse kantoor, was dat een aanbod dat ik niet kon weigeren.”

In zijn nieuwe rol richt Van Trier zich vooral op retail en zijn vertrekpunt daarbij zal, zo legt hij uit, “de klant van de klant” zijn: “Welke trends zijn er bij consumenten, hoe vertaal je die als retailer naar nieuwe businessmodellen en hoe laat je je processen aansluiten op de customer journey. De kennis en ervaring van Möbius (België) op het gebied van customer experience, supply chain, data & reporting, duurzaamheid en operational excellence sluiten daar perfect op aan.”

Uitgebreide ervaring

Van Trier is gedurende zijn carrière onder andere betrokken geweest bij grote projecten op het gebied van businessmodellen en het vertalen ervan naar operationele modellen en het verbeteren van processen. Zo heeft hij bijvoorbeeld een internationale fashion brand/retailer bijgestaan bij het ontwerpen en implementeren van een nieuw businessmodel, hielp hij een Nederlandse energieleverancier met het opzetten van een nieuwe dienst, vertaalde hij klantsegmentaties naar een sales- en communicatiestrategie voor een levensmiddelenfabrikant en heeft hij bij een incubator van een grote multinational in consumentenelektronica geholpen bij het schaalbaar maken van processen.

Verder heeft Van Trier in zijn loopbaan diverse grote branchebrede projecten mogen leiden. Zo is hij een aantal jaar voorzitter geweest van de expertgroep Delivery & Service van Shopping Tomorrow (“Ik ben nu in gesprek met Shopping Tomorrow om namens Möbius volgend jaar opnieuw een expertgroep te gaan trekken.”).

Ook maakte hij in zijn vroege loopbaan, toen hij als senior consultant werkte bij GS1 Nederland, branchebrede afspraken over ketenoptimalisatie in doe-het-zelf (DHZ), drogisterij en food. En voor het ministerie van VWS maakte hij een draaiboek voor de distributie van antivirale middelen bij een pandemie (“Concreet was dit een afsprakenstelsel tussen groothandels, RIVM, huisartsen, apothekers, VWS, zorgverzekeraars, politie en justitie.”)

Zijn uitgebreide kennis en ervaring zet Van Trier inmiddels alweer twee maanden in bij Möbius. Tevreden kijkt hij terug op de afgelopen periode: “Möbius is een leuke kleine organisatie waar ik veel ruimte krijg om te werken aan groei. De holacratische organisatievorm van Möbius spreekt me heel erg aan. Het waren natuurlijk best ‘rare’ maanden, vanwege de coronacrisis. Sommige collega’s heb ik nog nooit fysiek ontmoet, maar alleen nog online gesproken. Ook klanten spreek je vrijwel alleen nog online en dat brengt de nodige uitdagingen met zich mee.”

Ondanks dergelijke uitdagingen, houdt Van Trier vooral een goed gevoel over aan zijn gemaakte keuze. “Ik ben heel blij met mijn overstap en ik kijk ernaar uit om mooie projecten te doen voor onze klanten.”