Strategische overwegingen voor het post-corona tijdperk
Covid-19 drukt zijn stempel op het bedrijfsleven. Organisaties moeten zich klaarmaken voor het ‘nieuwe normaal’, waarin trends en disruptieve ontwikkelingen zorgen voor uitdagingen maar ook groeimogelijkheden. James Hodge, Chief Technical Advisor bij Splunk, deelt een aantal strategische overwegingen voor het post-coronatijdperk.
De huidige economische crisis is anders dan de recessies van 2001 en 2008. Een economische crisis wordt voor bedrijven gekenmerkt door financiële en operationele uitdagingen. In de huidige situatie moeten bedrijven naast deze elementen ook rekening houden met een fundamenteel nieuwe bedrijfsrealiteit.
Op de korte termijn moeten bedrijven zich aanpassen aan een plotse en ongekende verandering in de manier van werken; met volledige teams die op afstand werken en virtueel verbonden zijn met klanten en partners. Maar deze veranderingen hebben ook op lange termijn gevolgen. De geschiedenis toont aan dat de manier waarop bedrijven zich positioneren bij een tegenslag een significante invloed heeft op het succes op lange termijn.
Bij tegenslag doen marktleiders het namelijk vaak beter dan de concurrentie. Dit komt doordat ze met een duidelijke focus investeren. Bovendien vergroot het niet alleen het marktaandeel, maar toont het ook een nauwere betrokkenheid met de klant.
Een nieuwe situatie vraagt om een nieuwe aanpak waarbij traditionele strategieën niet meer voldoende zijn. Het is daarom cruciaal om rekening te houden met de accelererende trends in verschillende bedrijfstakken, waarbij de nadruk al gauw op digitale transformatie ligt.
Een nieuwe Poolster
Macrotrends spelen een belangrijke rol in strategische (her)overwegingen. Terugkijkend op de afgelopen maanden zien we dat deze trends flink zijn versneld. Er is daarom geen tijd meer om aanpassingen te verrichten. Er moet worden bepaald of de juiste strategie een defensieve of offensieve insteek heeft, zodat er daadkrachtige acties kunnen worden ondernomen.
Organisaties die al goed op weg waren met hun digitale transformatietraject zullen merken dat zij zich beter aan de nieuwe omstandigheden kunnen aanpassen. Maar bedrijven die al achterliepen, hebben nu plots heel wat meer zorgen aan hun hoofd.
Identificeer en focus daarom op de belangrijkste onderdelen binnen de onderneming die gedigitaliseerd moeten worden. Dergelijke onderdelen dragen bovendien vaak bij aan succes in het nieuwe digitale tijdperk. Onder normale omstandigheden zijn grote transformaties al een flinke uitdaging. Als bedrijven ook nog eens met een economische crisis te maken krijgen, voelt zo’n uitdaging al snel onmogelijk.
Daarentegen vormt een crisis vaak de perfecte ‘smeltkroes’ om een team warm te maken voor verandering. Kies daarom voor de juiste transformatie en realiseer een ‘Poolster’ waar medewerkers en de gehele organisatie zich op kunnen richten.
Operating system
Bij het overwegen van de transformatieprioriteit, komt de cloud al snel naar voren. Het lot van bedrijven ligt niet in handen van een snelle migratie naar de cloud. Menig bedrijf onderschat de impact van de cloud, maar dergelijke technologie heeft tegenwoordig een belangrijk sturend effect op de bedrijfsactiviteiten.
Providers van publieke cloud zoals AWS, videoconferentieservices zoals Zoom, samenwerkingsdiensten zoals Slack, infrastructuurproviders zoals Cisco en andere sleutelspelers vormen voor veel bedrijven eigenlijk een soort ‘operating system’.
Het kan daarnaast zijn dat de focus van een bedrijf niet op de cloud ligt maar bijvoorbeeld bij de omnichannel. Een unieke, gepaste omnichannel draagt onder andere bij aan de digitale klantervaring, het digitaliseren en het verbeteren van de supply chain. Bovendien maakt het volledig op afstand werken mogelijk. Deze ontwikkelingen vereisen nieuwe technologieën, die vervolgens ook weer hun effect hebben op de bestaande infrastructuur en vaardigheden van medewerkers. Dit is vooral zichtbaar op het gebied van data, die tenslotte ieder bedrijf nodig heeft om de concurrentie voor te blijven.
Datagedreven werken
De evolutie naar een datatijdperk was al volop aan de gang. Maar bedrijven voelen de toenemende druk om daadwerkelijk klaar te zijn voor het datatijdperk en de vruchten ervan te plukken. Het is niet meer voldoende om de concurrentie bij te blijven om zo aan de verwachtingen van klanten te voldoen. Ieder bedrijf moet proberen zijn klanten een stap voor te zijn door zijn digitale transformatie te versnellen en te investeren in een nieuw operating system door middel van de ‘Poolster’.
Datagedreven technologieën zijn noodzakelijk om digitale ondernemingen te sturen en te ondersteunen bij activiteiten op het gebied van klantenervaringen, het welzijn van medewerkers en zelfs de inrichting van werkruimtes. Dat zijn strategische uitdagingen die we vandaag moeten oplossen en niet binnen vijf of tien jaar.