Unilever Refreshment verbetert resultaten door agile manier van werken
Het Refreshment-team van Unilever Benelux is wereldwijd in de schijnwerpers komen te staan vanwege de succesvolle agile-transformatie die de unit in staat heeft gesteld om zowel de interne bedrijfsvoering als de werknemerservaring te verbeteren.
Met een personeelsbestand van meer dan 155.000 werknemers die producten leveren aan mensen in 190 landen wereldwijd, is Unilever een van ‘s werelds grootste producenten van consumptiegoederen. Om beter in te spelen op veranderende klantbehoeften, lanceerde het Benelux-managementteam van Unilever Refreshment vorig jaar een agile-transformatieprogramma.
Door gebruik te maken van de agile manier van werken, streeft Unilever ernaar de time-to-market voor nieuwe producten te verkorten door middel van flexibelere processen en door het verbeteren van het productontwikkelproces.
Joost Houben, Marketing Director bij Unilever Refreshment Benelux en een van de leiders van het agile-transformatieprogramma, licht de achtergrond van de transitie toe: “De eisen van de consument veranderen en we moeten sneller en adequater reageren op de veranderende marktdynamiek. Maar tegelijkertijd moeten we onze organisatie zo effectief mogelijk runnen, met een focus op groei. Om dit te bereiken, moeten we onze manier van werken veranderen.”
Houben voegt toe dat de positieve bijdrage van agile op de productiviteit ook een “gezondere work-life balans voor werknemers” mogelijk zal maken. Eveneens zal het hun werk aangenamer maken door verschillende “agile-principes te hanteren”, zoals transparantie, ‘empowerment’ en de snelle levering van tastbare resultaten.
Unilever schakelde de hulp in van Xebia om ondersteuning te bieden bij de transitie. Terwijl agile een belangrijk kernonderdeel vormde van het project, koos het gecombineerde projectteam voor een holistische aanpak: “Agile vormde het middel om ons doel te bereiken. We gebruikten de kernprincipes van Agile om een nieuwe manier van werken te creëren, met meer focus en minder afleiding van e-mails, apps en taken die niet op het bord van de werknemer thuishoren.”
In lijn met de agile-principes werd een bottom-up benadering toegepast om een gezamenlijke en inclusieve strategie te ontwikkelen, aldus Houben: “Zeven teams, Squads genaamd, maakten deel uit van het project. We spraken met teamleden, identificeerden pijnpunten en begonnen de oorzaken van frustraties een voor een weg te nemen, soms door slechts een kleine wijziging aan te brengen, en in andere gevallen door verdergaande verbeteringen door te voeren.”
Een van de meest tastbare wijzigingen die zijn aangebracht, was de introductie van Kanban, een oorspronkelijk Japanse methode voor prestatieverbetering. Kanban verbetert de workflow door zichtbaar te maken wie wat wanneer moet doen. Een Kanban-bord geeft mensen inzicht, overzicht en gemoedsrust. “Met Kanban hebben we ook andere Scrum-methoden geïmplementeerd, zoals ‘Daily standups’, maar we zorgden ervoor dat we de teams niet belastten met onnodige theorie en jargon”, laat Houben weten.
Meer gedaan krijgen
Inmiddels, een jaar verder, plukt Unilever de vruchten van de agile-transformatie. Volgens interne schattingen heeft Unilevers Refreshment-divisie sinds de lancering van het project een capaciteitsgroei van 25% gerealiseerd, wat zich heeft vertaald in een verbetering op het gebied van innovatiekracht en een snellere time-to-market.
“Simpel gezegd komt het erop neer dat we meer gedaan krijgen”, aldus Houben “Zo kunnen we nu een nieuw product realiseren op basis van een tijdsbestek van slechts zes maanden. En dat terwijl onze medewerkers melden dat ze minder werkdruk ervaren.”
Daarbij liegen de cijfers er niet om: “85% van onze teamleden is tevreden met de manier waarop ze werken, 84% ervaart een verbeterde focus en 65% ervaart een betere balans tussen werk en privé. Verder zou 92% deze manier van werken aanbevelen aan collega’s en 95% geeft aan nooit meer terug te willen keren naar de oude situatie.”
De marketing director benadrukt tot slot de toegevoegde waarde van de consultants van Xebia, die de verandering stap voor stap hebben gefaciliteerd en als experts op het gebied van Agile hebben gefungeerd: “Hun rol is essentieel geweest om dit voor elkaar te krijgen”, besluit Houben.
De Nederlandse divisie heeft de aandacht van Unilever Global getrokken en krijgt nu verzoeken van internationale teams om hun ervaringen en best practices te delen.