Startupbootcamp Amsterdam trekt voormalig McKinseyaan aan

18 september 2020 Consultancy.nl

Voormalig McKinsey & Company-consultant Mercedes de Miranda heeft zich aangesloten bij Startupbootcamp, in de rol van Director of Business Development.

Mercedes de Miranda is een doorgewinterde adviseur, bestuurder en business development manager, met jarenlange ervaring binnen zowel de profit- als de non-profitsector. Gedurende haar loopbaan is ze actief geweest voor zowel corporate organisaties als startups.

In haar vroege loopbaan is ze enkele jaren als strategieconsultant werkzaam geweest bij ’s werelds grootste strategy consultancykantoor, McKinsey & Company. Ook vervulde ze ruim elf jaar leidende rollen binnen Endemol, als Manager Business Development en Director Interactive Media.

Sterke staat van dienst

Meer recent heeft ze zich als Operations & Business Lead ingezet voor corporate innovation studio Aimforthemoon. Daarnaast heeft De Miranda jarenlange en verschillende toezichthoudende en bestuurlijke rollen vervuld bij onder meer Vereniging Eigen Huis (Lid van Raad van Toezicht) en Amsterdams Uitburo (Bestuurslid). Ook heeft ze enkele jaren als Mentor van het Acceleration-team gefungeerd bij THNK School of Creative Leadership en was ze ruim twee jaar financieel directeur van kinderopvangorganisatie Partou.

In het bijzonder werkt De Miranda werkt graag binnen startup- en business development-omgevingen en helpt organisaties graag om zich verder te ontwikkelen en te groeien. Vandaar dat ze zich onlangs heeft aangesloten bij Startupbootcamp Amsterdam. Opgericht in 2010, is Startupbootcamp een wereldwijd netwerk van acceleratorprogramma’s. Met diverse branchegerichte internationale accelerators in verschillende landen krijgen geselecteerde startups onder meer toegang tot relevante bedrijven, mentoren, partners en investeerders in hun sector.

De Miranda is aangesteld als Director of Business Development, een rol waarin ze zich zal richten op het ontwikkelen en lanceren van nieuwe digitale, innovatieve en zakelijke proposities.

Mercedes de Miranda, Director of Business Development, Startupbootcamp Amsterdam

Startupbootcamp is verheugd over de komst van De Miranda en haar expertise: “Mercedes brengt een schat aan kennis en ervaring in ondernemerschap, bedrijfsinnovatie, de ontwikkeling van nieuwe bedrijven en zakelijk mentorschap op internationaal niveau”, aldus Startup Bootcamp in een persverklaring.

Patrick de Zeeuw, medeoprichter en CEO van Startupbootcamp, werkte eind jaren '90 met De Miranda samen bij Endemol Digital en kijkt uit naar de hernieuwde samenwerking en de expertise die zij meebrengt: “Mercedes’ ervaring met het op de markt brengen van nieuwe mogelijkheden en kansen is in deze fase erg relevant voor Startupbootcamp. Zij zal zich richten op het uitbouwen van ons digitale aanbod om ervoor te zorgen dat kansen, uitdagingen en pijnpunten worden aangepakt bij de verschillende klanten en sectoren waarmee we samenwerken.”

Innovatie en ondernemerschap nodig

Met “deze fase” verwijst de CEO naar het huidige landschap, waarin digitale transformaties met ongekende snelheid toenemen: “Om bedrijven te behouden en te laten groeien, helpen wij hen met het snel opbouwen van een (digital first) onderneming en het stimuleren van ondernemerschap. Deze periode biedt kansen voor bedrijven die ze zien en bereid zijn erin te investeren. We hebben innovatie en ondernemerschap nodig om uit deze economische crisis te komen.”

Om problemen op een ondernemende manier op te lossen, heeft het digital-first productteam van Startup Bootcamp zijn serviceaanbod gedigitaliseerd, legt De Zeeuw uit: “Deze volledig digitale services zijn nu wereldwijd beschikbaar voor startups, scaleups, gevestigde ondernemingen en overheidsorganisaties. Als zodanig kunnen we lokale overheden helpen bij de ontwikkeling van hun ecosysteem en kunnen bedrijven ondernemers- en digitale vaardigheden ontwikkelen’.”

In een reactie op haar nieuwe uitdaging, laat De Miranda weten: “Ik ben erg verheugd om deel uit te maken van Startupbootcamp Amsterdam in de volgende groeifase van het digitale aanbod en de nieuwe proposities. Door de 1000+ startups en scaleups in haar portfolio te helpen excelleren heeft het bedrijf veel praktijkervaring en knowhow om innovators te versterken. Het is een bijzondere tijd om in deze functie te beginnen, en ik kijk ernaar uit met onze klanten in contact te komen en te onderzoeken hoe ondernemerschap en innovatie hen kunnen helpen om de huidige uitdagingen te overwinnen en hun groei te versnellen.”