Onderwijsinstellingen trekken lessen uit het coronatijdperk
Een groep van onderwijsinstellingen uit alle gelederen van de branche gaat samen met adviseurs van Turner onderzoek doen naar lessen die getrokken kunnen worden uit het coronatijdperk.
Met het onderzoek willen de onderwijsinstellingen ontdekken wat er goed is gegaan, maar ook op welke gebieden verbetering nodig is richting de toekomst. De opgedane kennis moet helpen bij het opstellen van toekomstbestendige strategieën. Eén ding lijkt zeker: veel veranderingen in het onderwijs zijn van blijvende aard.
Shift naar online
Door de uitbraak van het coronavirus heeft het onderwijs wereldwijd een enorme verschuiving doorgemaakt richting het onlinekanaal. De circa 1 miljoen scholieren in het voortgezet onderwijs en de honderdduizenden studenten in het mbo, hbo en wo hebben voor het grootste gedeelte allemaal de transitie naar digitale lessen meegemaakt.
Dit betekende grote uitdagingen voor alle stakeholders. Zo hebben onderwijsinstellingen in sneltreinvaart online materiaal moeten ontwikkelen, moesten leraren zich bekwamen in het online overbrengen van hun kennis en moesten ook leerlingen en studenten zich bekwamen in (de nieuwe) digitale leermethoden.
Terwijl er vanuit alle kanten veel lof klinkt voor de veerkracht die de onderwijsbranche en de leerlingen de afgelopen periode hebben getoond, hebben veel van de doorgevoerde veranderingen in de waan van de dag plaatsgevonden. Dat wil zeggen, er is amper tijd geweest om strategisch te werk te gaan, en nu we vier, vijf maanden later leven, vind de branche het tijd om terug te kijken en te evalueren.
“Hoewel wij al stappen hadden gezet met digitalisering van onderwijs, hebben we door de coronamaatregelen in korte tijd veel moeten regelen”, aldus John van der Vegt, voorzitter van het ROC van Twente. “Onderwijs op afstand, maar ook nieuwe werkafspraken, ritmes en samenwerkingen voor medewerkers. Wij hebben nu de behoefte om de balans op te maken. Omdat deze situatie langer zal duren dan we eerst dachten. Maar vooral ook omdat we de positieve kanten willen doorzetten in de toekomst.”
Die behoefte is ook breder in de markt terug te zien, zegt Jasper Engelbert, adviseur bij Turner. In zijn gesprekken met instellingen zag hij “een sterke ambitie om goed en gestructureerd te evalueren, ervaringen uit te wisselen en te leren van de razendsnelle ontwikkelingen”.
Onderzoek naar lessons learned
Dit heeft Turner ertoe aangezet om het voortouw te nemen en samen met onderwijsinstellingen een branchebreed ‘lessons learned’-onderzoek uit te voeren. Sinds de aankondiging van het initiatief, hebben 21 onderwijsinstellingen in het in het mbo, hbo en wo zich aangesloten.
Engelbert: “Dit vraagstuk samen met andere instellingen oppakken levert een veel rijkere leerervaring. Op deze manier bieden de deelnemende instellingen een kijkje in elkaars keuken. En zo creëren we een stevig fundament om door te ontwikkelen.”
Turner is een specialist in de onderwijsbranche. Het adviesbureau helpt tal van partijen in de sector met strategie, organisatieverandering, het verbeteren van de bedrijfsvoering en innovatie.