Accenture neemt wereldwijd afscheid van 25.000 medewerkers
Accenture heeft een groot kostenbesparingsprogramma gelanceerd als reactie op de Covid-19-crisis. In totaal zullen circa 25.000 medewerkers de komende weken hun baan verliezen als gevolg van de reorganisatie.
Wereldwijd heeft Accenture ongeveer 500.000 medewerkers in dienst en is daarmee een van ‘s werelds grootste zakelijke dienstverleners. Het advies- en technologiebedrijf specialiseert zich op vier gebieden: management consulting, technologie, innovatie en outsourcing.
Onlangs kondigde CEO Julie Sweet tijdens een interne meeting aan dat zo’n 5% van het totale wereldwijde personeelsbestand het bedrijf zal moeten verlaten. Sweet noemt het een “onvermijdelijke stap” te midden van de enorme schokgolf die de Covid-19-pandemie sinds afgelopen maart heeft veroorzaakt. Net als bij overige grote zakelijke dienstverleners, waaronder de Big Four, heeft ook Accenture een aanzienlijk deel van zijn opdrachten ofwel uitgesteld of helemaal geannuleerd zien worden, omdat veel klanten een rem hebben gezet op hun externe uitgaven.
Ondanks het inkrimpen van hun pool van onderaannemers en het on hold zetten van werving, ziet Accenture zich genoodzaakt de kosten verder terug te dringen. Terwijl het bedrijf op koers lag om 8% groei te realiseren dit jaar (tot aan februari), is de groei sindsdien fors gedaald naar de huidige 1%, zo laat Sweet weten. Mocht de coronacrisis weer oplaaien, dan vrezen analisten voor een mogelijke omslag naar een krimpscenario.
Daarnaast geldt dat een groot gedeelte van de gerealiseerde groei is voortgekomen uit de traditionele fusie- en overnamestrategie van Accenture. Alleen al in 2020 heeft het bedrijf inmiddels 20 overnames gesloten, en hoewel veel van deze transacties nog steeds niet in de financiële cijfers zijn geconsolideerd, draait de M&A-motor van Accenture net als vorig jaar op volle toeren.
Afscheid nemen
Sweet benadrukt de noodzaak van de ontslagronde en wijst daarbij op de declarabiliteit van Accenture – het percentage van uren dat werknemers spenderen aan diensten die door de klant worden betaald. In het afgelopen kwartaal heeft het consultancykantoor voor het eerst in tien jaar zijn declarabiliteit onder de 90% zien zakken, wat inhoudt dat meer dan 10% van de medewerkers ‘op de bank’ zit.
Hoewel adviesbureaus zich een ‘chargeability’ van rond de 75% kunnen veroorloven om daarmee nog altijd break-even te draaien (afhankelijk van de tarieven), hebben de alarmerende ontwikkelingen het bedrijf genoopt actie te ondernemen. Zo hebben tal van zogeheten ‘low performers’ de afgelopen maanden Accenture moeten verlaten en kregen andere professionals die op de bank zitten te horen dat ze snel projectwerk dienen te vinden, anders dreigt ook voor hen ontslag.
Vaardigheden verbeteren
Een andere groep professionals binnen Accenture is juist gevraagd om “hun vaardigheden te verbeteren”, zodat ze relevant blijven in een veranderende marktomgeving. “We hebben mensen geïdentificeerd die verbetering nodig hebben ... Dus zorgen we ervoor dat wanneer actie nodig, we weten waar onze prestaties liggen”, zei Sweet.
In Nederland heeft Accenture rond de 3.000 medewerkers. Het bedrijf heeft niet bekendgemaakt wat de impact van de reorganisatie zal zijn voor het Nederlandse kantoor.