Deloitte ontwikkelt low-code app voor Rode Kruis Ready2Help

29 juli 2020 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Sinds de coronapandemie kent het Rode Kruis een enorme toestroom aan hulpvragen en vrijwilligers. Meer mensen dan ooit hebben behoefte aan hulp omdat ze onder andere bang zijn geïnfecteerd te worden of te worden beperkt in hun sociale contacten. Aan de andere kant staan ook steeds meer mensen op die zich in deze lastige tijden willen inzetten voor de goede zaak. 

Via het zogeheten Ready2Help-programma brengt het Rode Kruis vraag en aanbod samen. Dit programma bestond al voor de coronacrisis en kan inmiddels na een golf van “tienduizenden aanmeldingen” putten uit zo’n 85.000 (gekwalificeerde) burgerhulpverleners. Zij staan dagelijks op vrijwillige basis open om in actie te komen voor de meest kwetsbare mensen in de maatschappij. 

De burgerhulpverleners bezoeken mensen die in thuisisolatie zitten of tot de risicogroep behoren, om te vragen hoe het met ze gaat en hulp te bieden bij bijvoorbeeld het doen van boodschappen. Ook begeleiden zij patiënten in speciale zorghotels en ziekenhuizen om het verplegend personeel te ontlasten, helpen bij het leggen van zandzakken bij een dreigende dijkdoorbraak, of helpen de politie bij hun zoektocht naar vermiste personen. 

Deloitte ontwikkelt low-code app voor Rode Kruis Ready2Help

Om de toewijzing van vrijwilligers naar mensen met een hulpvraag beter te stroomlijnen was het voor het Rode Kruis nodig om te sleutelen aan de IT engine die het matchingproces faciliteert. De bestaande applicatie was namelijk niet ingericht om de huidige grote hoeveelheid hulpvragen aan te kunnen, zegt Hans Goedhart, Manager Informatie Voorziening & ICT bij het Rode Kruis. 

Goedhart en zijn team besloten zich te wenden tot low-code ontwikkeling om een nieuwe applicatie te bouwen. Na een selectieprocedure viel de keuze op de software van OutSystems, en consultants van Deloitte werden aan boord gehaald om de applicatie te bouwen. “We gaan veel handmatig werk wegnemen en bieden vrijwilligers straks de mogelijkheid om proactief te reageren [nu is dat reactief]”, zegt Goedhart over de voordelen van de nieuwe applicatie.

Cem Eser, senior manager bij Deloitte Consulting, zegt verder over de app: “De app bevat een klantgericht design en is gebruiksvriendelijk en gepersonaliseerd en zal de betrokkenheid van vrijwilligers een stevige boost geven.” De bouw is ondertussen in volle gang, en het is de bedoeling dat de app binnen zes weken volledig wordt gerealiseerd. 

In de toekomst wil het Rode Kruis het low-code platform inzetten om meer functionaliteiten voor vrijwilligersmanagement te ontwikkelen, zoals agendakoppelingen en het beheren van certificaten.