SparkOptimus helpt Anne Frank Huis bij leertool verbetering

05 november 2019 Consultancy.nl 2 min. leestijd

Het Anne Frank Huis ontwikkelde enige tijd geleden in samenwerking met partners ‘Stories that Move’, een meertalig online leerinstrument dat scholieren stimuleert om na te denken over inclusiviteit, diversiteit en discriminatie. SparkOptimus heeft het Anne Frank Huis ondersteund bij de verdere verbetering van het online leerinstrument. 

In essentie is ‘Stories that Move’ interactief online lesmateriaal tegen discriminatie, aldus de Anne Frank Stichting op zijn website: “Antisemitisme, racisme en discriminatie komen overal in Europa voor. Dit beïnvloedt het leven van jongeren. Stories that Move laat leerlingen nadenken over diversiteit en discriminatie. Het online lesmateriaal bestaat uit vijf leerpaden met informatie, opdrachten en levensverhalen en is gratis te verkrijgen.”

Inmiddels wordt de tool van de stichting door meer dan 2.500 onderwijzers gebruikt.

Met als doelstelling om de leertool naar een hoger niveau te tillen om meer impact te kunnen sociale impact, schakelde het Anne Frank Huis de hulp in van SparkOptimus. De afgelopen maanden hebben de twee partijen gewerkt aan het ontwerpen en realiseren van diverse verbeteringen. 

SparkOptimus helpt Anne Frank Huis bij leertool verbetering

In korte tijd schreven consultants en het Anna Frank Huis gezamenlijk een concreet plan om de tool te optimaliseren, waarbij werd vastgesteld hoe de tijd en middelen het beste in balans konden worden gebracht. Tijdens een workshop met stakeholders werd inzicht verkregen in hoe de tool wordt gebruikt en wat de belangrijkste barrières voor gebruikers zijn. Op basis van deze informatie zijn vervolgens verschillende prioriteiten opnieuw gedefinieerd, waarna een actieplan werd opgesteld. 

“De digitale expertise, de gestructureerde aanpak en de pragmatische manier van denken van het SparkOptimus-team hebben ons geholpen de customer journey van onze gebruikers beter te begrijpen. Dat inzicht was nodig om docenten die de tool gebruiken beter te kunnen ondersteunen”, aldus Karen Polak, coördinator van het ‘Stories that Move’-team van het Anne Frank Huis. 

Door de verbeterslag kunnen onderwijzers op hun beurt hun leerlingen beter helpen zich te verplaatsen in anderen mensen om op die manier meer empathie te ontwikkelen onder jongeren generaties.

Omdat de samenwerking door beide partijen als succesvol is ervaren, zal SparkOptimus het Anne Frank Huis de komende tijd permanent blijven ondersteunen bij het realiseren van verbeteringen en bij het gebruikersgericht inrichten van het online leerinstrument.