Nederland blijft wereldtop voor zelfrijdende auto's

07 augustus 2020 Consultancy.nl

Nederland is niet langer het beste land ter wereld voor zelfrijdende auto’s. Wel behoort ons land volgens KPMG-onderzoek nog altijd tot de wereldtop.

Het sterke imago van ons land op het gebied van autonoom rijden heeft de afgelopen jaren veel internationale aandacht opgeleverd vanuit alle hoeken van de wereld. Onderzoek van KPMG heeft laten zien dat van de tientallen onderzochte landen wereldwijd, waaronder de VS, UK, Duitsland en Australië, het ons land was dat twee jaar op rij werd gezien als het land dat het beste voorbereid was op de komst van de zelfrijdende auto.  

Maar nu gaat Singapore er met de eer vandaar, zo concluderen de onderzoekers van KPMG. Het Aziatische land heeft dit vooral te danken aan de snelle uitrol van autonoom rijden van testgebieden naar veel grotere gebieden. Inmiddels mogen zelfrijdende auto’s in het land gebruikt worden in een gebied van ongeveer 1.000 kilometer. In Nederland kan getest worden in meer dan 60 gebieden, maar de scope ligt vele malen lager. 

Singapore heeft Nederland ook ingehaald omdat de overheid daar de technologie meer stimuleert, wat onder andere tot uiting komt in het beleid, de wetgeving en subsidieregelingen. Bovendien hebben diverse grote autofabrikanten Singapore uitgekozen als hub voor research & development voor autonome voertuigen. Zuid-Koreaanse autofabrikant Hyundai zal in 2022 een wereldwijd innovation center gaan openen, terwijl het Chinese elektronicaconcern Desay zijn eerste overzeese R&D-center heeft opgezet om te werken aan autonome voertuigen.
Nederland blijft wereldtop voor zelfrijdende auto's Nederland scoort goed op het vlak van infrastructuur met een goed onderhouden wegennet en een fijnmazig laadnetwerk voor elektrische auto’s. En ook op het gebied van beleid en regelgeving gericht op het testen en experimenteren met autonome voertuigen scoort Nederland hoog, aldus de onderzoekers. 

Stijn de Groen, consultant bij KPMG, licht toe: “Verschillende Nederlandse instanties en bedrijven blijven experimenteren en leren. Bijvoorbeeld in de pilot met slimme verkeersregelinstallaties als onderdeel van het ‘Talking Traffic’-programma van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, maar ook door de Nederlandse rol in het ‘truck platooning’-onderzoek. Internationaal worden we daarom nog steeds gezien als leidend.”

Waar Nederland tekortschiet is in de schaal van investeringen. De Groen: “Nederland heeft een kwalitatief hoogwaardig maar relatief kleine industrie die zich bezighoudt met de ontwikkeling van autonome voertuigen en benodigde technologie. De innovaties op dit vlak zullen eerder uit Israël, de Verenigde Staten of Japan komen.” Daarnaast heeft Nederland nog geen uitgerold 5G-netwerk, wat nodig is voor Internet of Things -applicaties die autonoom rijden mogelijk maken.

De te verwachten hobbels in de implementatie vormen een ander aandachtspunt. “In een dichtbevolkt land als Nederland is dit lastig te realiseren. Als wij in dit stadium al willen profiteren van autonome voertuigen kan dat alleen in afgesloten gebieden of daartoe aangewezen wegen en rijstroken…. autonoom rijden in Nederland laat voorlopig nog wel even op zich wachten”, aldus de onderzoekers. 

Het onderzoek van KPMG nam tal van factoren die de toekomstige paraatheid voor zelfrijdende auto’s bepalen onder de loep. Er is gekeken naar aspecten als het overheidsbeleid en wetgeving, kwaliteit van de infrastructuur, de beschikbaarheid van nieuwe technologieën en de verwachte acceptatie door de consument.


Profiel
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer METRI MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup