Crisis versnelt de transitie naar elektrisch rijden in Europa
De coronacrisis lijkt de transitie naar elektrisch rijden te versnellen, zo blijkt uit een nieuwe analyse van PwC en Strategy&.
Uit hun kwartaalanalyse van de automotivesector komt naar voren, dat binnen Europa het aantal verkopen van auto’s met traditionele diesel- en benzinemotoren in het tweede kwartaal van het jaar met ongeveer 58% is gedaald. Deze significante daling van de verkopen weerspiegelt de lage bereidheid om te investeren in luxe goederen zoals auto’s nu veel Europese consumenten hun broekriem aanhalen, te midden van de economische onzekerheid van de coronacrisis.
Tegelijkertijd zijn in de eerste helft van 2020 de verkopen van elektrische voertuigen in Europa’s vijf grootste markten (EU-5) echter met 26% gestegen, vergeleken met de zelfde periode vorig jaar. Het aantal verkochte voertuigen groeide binnen alle drie de belangrijkste segmenten: volledige elektrische auto’s, milde en volledige plug-in hybrides en batterij-elektrische voertuigen.
Elektrische voertuigen zijn goed voor bijna 17% van alle nieuwe registraties in de EU-5. “De ontwikkeling van e-mobiliteit laat zien dat de transformatie naar een strategisch belangrijk marktsegment – ondanks de crisis – zelfs aan het versnellen is”, zegt Felix Kuhnert, partner bij PwC in Duitsland.
Wanneer ook gekeken wordt naar de verkopen in grote markten als de VS en China, dan zijn alleen plug-in hybride voertuigen erin geslaagd hun verkoopvolume te laten groeien. Hieruit blijkt Europa’s voortrekkersrol op het gebied van ‘groen rijden’. Er zijn met name regionale verschillen tussen de verschillende lidstaten als gevolg van uiteenlopende regelgeving, mobiliteitsgewoonten en de bereidheid van consumenten om elektrisch rijden te omarmen.
Terwijl de wens om bij te dragen aan een beter milieu de belangrijkste factor is in de stijgende Europese vraag, spelen ook regeringen een belangrijke rol, geeft Kuhnert aan. In Frankrijk bijvoorbeeld kunnen kopers van elektrische voertuigen op batterijen tot €12.000 subsidie ontvangen op de aankoopprijs van een auto, waardoor de aankoopkosten in sommige gevallen met 40% worden verlaagd. In Nederland hebben kopers voor dergelijke voertuigen recht op een subsidie van €4.000.
Duitsland heeft een reeks maatregelen ingevoerd om de markt voor elektrisch rijden te stimuleren, waaronder meer subsidies voor elektrische voertuigen op batterijen en plug-in hybride elektrische voertuigen en een verlaging van de belasting op bedrijfswagens voor elektrische voertuigen.
Volgens Christoph Stürmer van PwC, “kan 2020 een keerpunt worden voor elektrische mobiliteit in Europa”. Als het huidige momentum zich in het derde en vierde kwartaal voortzet, kunnen de autofabrikanten van Europa zelfs hopen dat ze in 2020 de nieuwe emissielimieten voor nieuwe voertuigen van de Europese Unie zullen halen.
Maar knelpunten in de aanvoer kunnen mogelijk het feest bederven, waarschuwt Jörn Neuhausen, een director bij Strategy&. Nu veel fabrieken langere tijd gesloten zijn geweest vanwege de corona-lockdownmaatregelen zal er enige vertraging optreden alvorens de Europese productie aan de lopende order-backlog kan voldoen. “Er geldt een lange levertijd en daarom zijn de effecten van overheidssteun voor de verkoop van e-auto’s mogelijk pas volgend jaar volledig zichtbaar”, aldus Neuhausen.
Voor de rest van het jaar en daarna zijn de vooruitzichten voor elektrische voertuigen rooskleurig, zeggen de experts van PwC en Strategy&. Op basis van de huidige inzichten verwachten ze dat het aantal wereldwijd geproduceerde voertuigen tussen nu en 2027 met maar liefst 466% zal groeien, waarbij alle belangrijke segmenten naar verwachting een steile groei zullen zien.