Deloitte helpt politie bij ontwikkeling hackplatform voor jongeren

07 mei 2020 Consultancy.nl

De politie is de campagne ‘Gamechangers’ gestart. Op een website kunnen jongeren games spelen waarin cybercrime leren herkennen, om zo te voorkomen dat ze (onbedoeld) dader worden. Deloitte werkte mee aan de ontwikkeling van verschillende hack-challenges op de website.

Achter computerhacks, de verspreiding van een virus of ransomware zitten soms criminele organisaties of zelfs overheden, maar opvallend vaak gaat het bij cybercrime ‘gewoon’ om pubers. Dit toont zich onder andere in de piek aan cyberdelicten die steevast optreedt tijdens schoolvakanties. Jongeren zitten meer thuis achter hun computer, wat leidt tot meer online kattenkwaad.

“Jongeren zijn online maar een klik verwijderd van cybercrime´, vertelt Floor Jansen van het politieteam High Tech Crime. “Verveling ligt op de loer. Jongeren zijn dan geneigd grenzen op te zoeken. Onderzoek wijst uit dat één op de zes jongeren tussen de 12 en 17 jaar weleens een cyberdelict heeft gepleegd, bewust of onbewust. In de leeftijdsgroep 16 – 17 jaar is dit zelfs 33%. Het gaat dan bijvoorbeeld om hacken, phishing en DDoS-aanvallen. Als je verkeerde dingen doet, begeef je je mogelijk (onbewust) op het criminele pad. De politie wil jongeren helpen van dat pad weg te blijven.”
Hacklab Challenge - DeloitteNu heel schoolgaand Nederland al weken thuiszit, verwacht de politie dat de ‘vakantiepiek’ dit voorjaar langere tijd zichtbaar zal zijn. “De huidige crisis is een lastige periode, zeker ook voor jongeren”, aldus Jansen. “Verveling kan toeslaan en dan kunnen vervelende dingen ontstaan. We hebben ook oog voor de jongeren thuis en proberen hen te wijzen op welke plekken waar zij veilig hun vaardigheden kunnen testen. Via Gamechangers helpen we hen op weg.”

Jongeren kunnen op de Gamechangers-site hun online talenten verder ontwikkelen in vier verschillende uitdagingen. Daarin kunnen ze hun vaardigheden waar mogelijk verbeteren, maar leren ze vooral ook wat wel en niet strafbaar is op internet. Niet alleen jongeren spelen op de site, maar ook wijkagenten. Ze nemen het online op tegen de jongeren, zodat ze makkelijker met hen in contact kunnen komen en zo kunnen weerhouden van het plegen van criminaliteit. Ook kunnen de jongeren met het aangaan van de challenges prijzen winnen, zoals een politie-experience.

Bij de ontwikkeling van de verschillende challenges werkte de politie samen met verschillende partners. WeFitter ontwikkelde mee aan de ‘WeFitter challenge’, ESL aan de ‘Gamechangers FIFA Cup’, Stichting Hack in the Class aan ‘Hack in the Class’ en Deloitte aan de Hacklab challenges/Hackazone.