Vier strategieën voor innovatie in het onderwijs

26 mei 2020 Consultancy.nl

Onderwijsinstellingen staan voor de continue uitdaging om aan te sluiten op de veranderende vraag van werkveld en studenten. Innovatie in producten, diensten en de eigen organisatie is hiervoor essentieel – experts van Turner geven vier verschillende aanpakken voor het realiseren van onderwijsinnovatie.

1: Organisch

De organische strategie richt zich op het stimuleren van lokale initiatieven en experimenten. Er wordt vooral ingezet op het ruimte geven aan de enthousiastelingen. De grote meerderheid van onderwijsinstellingen hanteert deze aanpak. 

Het stimuleert eigenaarschap enorm en er komen soms hele mooie dingen uit voort. Bovendien levert het weinig gedoe op. Maar het geeft ook weinig houvast op het tempo waarin de vernieuwing tot stand komt. Het blijft vaak steken bij een aantal mooie kleine initiatieven. 

2: Alles ineens

De alles ineens-strategie mikt op een grootschalige omslag in manier van werken op één moment. Grote vernieuwingen vragen vaak om een samenhangend pakket van aanpassingen in organisatie en systemen, en deze strategie maakt dat mogelijk.

Een ultiem voorbeeld is het benutten van een fusie om momentum te creëren voor de beoogde vernieuwingen. Nadeel is wel dat er vaak een lange aanloop nodig is waarin er nog niets gebeurt en er meer risico’s zijn op serieuze verstoringen in de dagelijkse operatie. 

Vier executie-strategieën voor het realiseren van onderwijsinnovatie

3: Gefaseerd

De gefaseerde strategie heeft een meer planmatig karakter, waarbij vooraf goed wordt nagedacht hoe de totale vernieuwing in hapklare brokken tot stand kan worden gebracht. Een aantal hogescholen past deze aanpak toe, met als voordeel dat er meer focus ontstaat waaruit grotere vernieuwingsstappen kunnen voortkomen. Een nadeel van deze strategie is dat er beperkte ruimte voor de professionals is om een eigen passend tempo te kiezen. Hierbij kunnen de enthousiastelingen onnodig worden afgeremd door de rest van de organisatie. 

4: Apart

De vierde strategie ‘apart’ richt zich op het neerzetten van een apart nieuw onderdeel naast de bestaande operatie. Voordeel is dat je hierin niet belemmerd wordt door de waan van de dag en de cultuur in de bestaande operatie, en echt iets nieuws/anders kunt creëren.

Als voorbeelden worden genoemd een ‘innovatielab’, een aparte leeromgeving voor docenten of een nieuwe opleiding. Uitdaging is echter om vervolgens toch nog de verbinding met die bestaande operatie te maken of die operatie over te zetten naar het nieuwe aparte onderdeel. 

Thema’s waar veel innovatieaandacht naartoe gaat zijn onder meer persoonlijke leerroutes met passende begeleiding, flexibilisering van de talentpool, digitalisering, leven lang ontwikkelen, 21st century skills, moderne didactiek, pedagogiek en tools, publiek-private samenwerking en het verbinden van onderwijs met onderzoek.


Profiel
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup