Voor hotels wordt de coronacrisis erger dan financiële crisis

05 mei 2020 Consultancy.nl

Bijna negen op de tien hoteliers in Nederland en België zetten zich schrap voor een enorme financiële klap. 80% voorziet grotere problemen dan tijdens de wereldwijde financiële crisis, zo blijkt uit een onderzoek van Horwath HTL onder 200 hoteleigenaren.

Vrijwel alle hoteliers verwachten dat de bezettingsgraden en omzetten dit jaar slechter zullen zijn dan vorig jaar, volgens 85% zelfs veel slechter. Zo verwacht meer dan 80% van de ondervraagde hotels in de eerste helft van 2020 een daling van meer dan 50% in de bezettingsgraad ten opzichte van dezelfde periode in 2019.

Ook de gemiddelde kamerprijzen zijn gedaald. Ruim de helft van de hotels verwacht een daling van meer dan 25%, waarvan circa 30% een daling van meer dan 50%. Vrijwel alle hotels zien de omzet dan ook met meer dan 50% dalen in de eerste zes maanden van dit jaar.

Dit heeft natuurlijk alles te maken met de lockdown in België en de verregaande reis- en vrije tijdsrestricties in Nederland. Als gevolg hiervan zitten mensen aan huis gekluisterd, en zijn steden en attracties zo goed als op slot voor interne dagjesmensen en toeristen.

Voor het tweede halfjaar van 2020 wordt eveneens een daling verwacht, maar zijn de projecties – vooralsnog – minder negatief dan voor het eerste halfjaar. Circa 97% verwacht ook in de tweede helft van het jaar lagere bezettingsgraden dan een jaar eerder, maar slechts circa 10% van de hoteliers verwacht een daling van meer dan 50%. Het grootste deel, bijna 52%, verwacht een daling tussen 25% en 50%. De projecties voor de kamerprijzen blijven negatief, wat betekent dat de gasten minder hoeven te betalen voor een kamer.

Voor hotels wordt de coronacrisis erger dan financiële crisis

Hoteliers verwachten van alle segmenten de grootste impact op de internationale markt. Het gaat hierbij onder meer om toergroepen, zakelijke reizen en individuele toeristen. Bijna 97% van de respondenten denkt dat de internationale markt in 2020 slechter presteert, waarvan 66% verwacht dat de markt het veel slechter doet.

Uiteraard zijn de negatieve verwachtingen niet bepaald verrassend. Door de sluiting van Schiphol is er al wekenlang geen aanwas van toeristen. En het is nog maar de vraag wanneer luchtvaartmaatschappijen hun passagiersvluchten zullen hervatten.

Al met al vindt meer dan 80% van de hoteliers dat de gevolgen van de coronacrisis hiermee aanzienlijk groter zijn dan tijdens de laatste financiële crisis in 2008-2009.

Coronamaatregelen

Maar wat doen ze om toch het hoofd boven water te houden? Om kosten te besparen heeft 68% van de hotels het aantal tijdelijke personeelsleden teruggebracht. Daarnaast heeft 37% het aantal vaste personeelsleden teruggebracht, terwijl nog eens 24% hetzelfde overweegt. Meer dan 42% van de deelnemende hotels heeft een huurkorting aangevraagd bij de hoteleigenaar.

Ook hebben veel hoteliers actie ondernomen om de omzet te verhogen, onder meer door aanvullende sales- en marketingacties (45%), door de verkoop van vouchers (36%) en door de hotelkamers aan te bieden als kantoor of quarantainekamer (33%). Ook wordt ingezet op afhaal- en bezorgdiensten vanuit het hotelrestaurant, inclusief private dining in hotelkamers.

More on: Crowe Horwath
Netherlands
Company profile
Crowe Horwath is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Crowe Horwath is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.