Hypotheek.nl: platform voor financieel advies en hypotheken

13 april 2020 Consultancy.nl

Holland Hypotheek Groep heeft Hypotheek.nl gelanceerd. Hier kunnen huizenkopers terecht voor advies én voor het afsluiten van hun hypotheek. “We hebben digitaal contact met de consument, die we tegelijkertijd op een extreem persoonlijke manier willen bedienen”, aldus Paul van der Meijs van Hypotheek.nl. Het nieuwe concept en de website werden ontwikkeld in samenwerking met Yellowtail.

Eigenlijk best gek dat misschien wel de beste naam in het hypotheeklandschap nog niet in gebruik was. Afgelopen najaar kwam daar verandering in met de lancering van Hypotheek.nl. Eigenaar Holland Hypotheek Groep (HHG) wil met de website de snelheid en het gemak van online combineren met de uitgebreide aandacht die je krijgt bij persoonlijk contact. Pieter van Tuinen en Paul van der Meijs, respectievelijk eigenaar en directeur van HHG, sloten zich vijf dagen samen op in een kamer om na te denken over de invulling en marktpositie van het platform. 

De mens en de techniek

“Al snel kwamen we tot de conclusie dat binnen het advies de mens nog heel lang een belangrijke rol blijft spelen”, vertelt Van der Meijs aan brancheplatform InFinance. “Die rol zal veranderen, maar niet verdwijnen. Bij Hypotheek.nl hebben we die twee zaken samengebracht. We hebben digitaal contact met de consument, die we tegelijkertijd op een extreem persoonlijke manier willen bedienen. Bij ons krijgt de klant een eigen team. Een hypotheekexpert voor het advies en een persoonlijk hypotheekassistent voor al het regelwerk.” 

Hypotheek.nl: platform voor financieel advies en hypotheken“Verreweg de meeste online initiatieven zijn bedacht door techneuten die pas later – toen ze ontdekten dat je het met techniek alleen op de korte termijn niet gaat redden – ook persoonlijke dienstverlening hebben toegevoegd. Wij zijn dienstverleners die techniek gebruiken. In de uitwerking is die volgorde echt een wereld van verschil”, legt Van der Meijs uit. “In het optimale evenwicht, waar wij doorlopend naar op zoek zijn, is de mens voor ons overigens belangrijker dan de techniek. Want uiteindelijk maakt hij of zij het verschil.”

Desondanks moet de technische kant natuurlijk ook goed zijn verzorgd. Hiervoor werd Future of Finance in de arm genomen, de maker van omnichannel-klantcontactplatform Finly. “Het biedt een goed werkproces voor de adviseurs, beschikt over een natuurlijke video-integratie voor contact met klanten en de mogelijkheid om digitaal te ondertekenen, dit maakte ons wensenpakket compleet. Daarnaast voedt Finly het track & trace-systeem waardoor klanten op mijnhypotheek.nl altijd kunnen zien zij zich bevinden in het hypotheektraject.”

Ook Figlo draagt bij aan de techniek. De softwareontwikkelaar – die als sinds 2015 samenwerkt met Future of Finance – maakt functionaliteiten als schermdelen, webcam-advies, klanttevredenheidsonderzoek, mailings en automatische berichten mogelijk. Daarom koos Hypotheek.nl ervoor Figlo te integreren in het Finly-platform.
 

Informeel meedenken

Tot slot speelde ook Yellowtail een belangrijke rol in de totstandkoming van Hypotheek.nl. De fintech-consultant was al in het beginstadium betrokken bij de website. Managing partner Matthijs Mons dacht met Van Tuinen en Van der Meijs mee over het concept en de strategie. 

“Zelfs voor online advies geldt: de mens is belangrijker dan de techniek. Want uiteindelijk maakt hij of zij het verschil.”

Dit gebeurde vrij spontaan: de kamer waarin Van Tuinen en Van der Meijs zich vijf dagen opsloten bevond zich in het nieuwe kantoor van Yellowtail. “Een mooie plek om in afzondering met elkaar te kunnen sparren. Meer hebben we niet aangeboden”, licht Mons toe. “Het uiteindelijke concept zoals het er nu staat is geen formeel Yellowtail-strategietraject geweest, maar een traject van Pieter en Paul waarin ik af en toe heb mogen meedenken. Met veel plezier overigens.”

Daarmee was de rol van Yellowtail nog niet uitgespeeld. Het adviesbureau
 hielp ook bij de vertaalslag van het concept van Hypotheek.nl naar een excellente digitale klantervaring. Tijdens de bouwfase ontwierp en leverde Yellowtail de digitale vormgeving van de voorkant van de website en van de afgeschermde mijn-omgeving voor klanten. “Een optimaal evenwicht tussen mens en techniek creëren in de hypotheekmarkt. Dat was het doel van Hypotheek.nl. Gaaf dat Yellowtail de excellente digitale klantervaring voor dit nieuwe platform mocht ontwerpen”, blikt Yellowtail-director Bira Thanabalasingam tevreden terug.

Het project heeft bovendien geleid tot nieuwe kruisbestuivingen. Zo werken Yellowtail en Future of Finance sinds de gezamenlijke bouw van Hypotheek.nl nauwer samen. De twee willen rond Finly een extra schil creëren waarin de dienstverlening van Yellowtail wordt gekoppeld aan het platform. Het partnership moet een nieuwe impuls geven aan de ondersteuning van grote intermediairs.

Naast Hypotheek.nl is Holland Hypotheek Groep ook eigenaar van de websites Hypotheekadvies.nl, Startershypotheek.nl en Hypotheken.nl. Via al deze platforms wil HHG een brug slaan tussen franchising, hypotheekadvies en de online wereld, en de waarde van persoonlijk advies verbinden met het gemak van het internet.