Bijna helft bezoekers Markthal Rotterdam koopt niets

24 april 2020 Consultancy.nl

Bijna de helft van alle mensen geeft bij zijn bezoek aan de Markthal in Rotterdam geen euro uit.

De Markthal in Rotterdam is naast beroemd ook zeker berucht. Zo werd in 2018 een crisismanager ingeschakeld omdat ondernemers in het pand en de Franse vastgoedeigenaar Klèpierre al jaren met elkaar in de clinch lagen.

Enkele maanden daarvoor werd een beroep gedaan op een onafhankelijk adviesbureau, dat een onderzoeksrapport afleverde over de toekomst van de Markthal. Het devies: minder snelle happen en toeristen, meer Rotterdammers en verkopers van verse producten. 

Uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, een grootschalig studie van onderzoeksbureau Multiscope die recent werd uitgevoerd, blijkt dat deze doelstellingen nog niet volledig zijn verwezenlijkt. Zo komt naar voren dat bijna de helft van de mensen de Markthal (44%) alleen maar bezoekt om er even rond te kijken, zonder daarbij een euro uit te geven.

Bijna helft bezoekers Markthal Rotterdam koopt niets

Voor hun onderzoek ondervroegen de experts 7.300 Nederlanders. Daaruit blijkt onder meer dat iets minder dan een op de drie van hen (31%) de Markthal in Rotterdam minimaal een keer heeft bezocht, wat neerkomt op een stijging van 8% in vergelijking met hetzelfde onderzoek uit 2016.

Dat mensen de hal bezoeken is geen verrassing. De Markthal heeft Rotterdam internationaal gezien op de kaart gezet en wordt gezien als een ijzersterk stukje architectuur en design. Zo werd de Markthal drie jaar geleden in de VS verkozen tot ‘s werelds meest opvallende winkelcentrum. De jury keek hierbij naar factoren als design, ontwikkeling, duurzaamheid, marketing en het maatschappelijk belang.

Ondanks dat omgerekend ruim 5 miljoen Nederlanders de Markthal de afgelopen jaren ten minste een keer hebben bezocht, zegt maar 37% daarvan de Markthal nog eens te zullen bezoeken. In lijn daarmee bezoekt slechts een zeer beperkt aantal Nederlanders de locatie om daar uitsluitend zijn dagelijkse boodschappen (7%) te doen.

Ietsje meer Nederlanders (18%) gaan zowel voor boodschappen als voor een hapje eten naar de Markthal, terwijl 31% de locatie aandoet om daar ter plekke wat te eten. Voor de circa 100 standhouders en 20 winkels en restaurants actief binnen de Markthal betekent dit dat er volop werk aan de winkel is.