Vier tips voor thuiswerken tijdens de corona-lockdown
Ook de komende weken zullen de meeste Nederlanders door de coronapandemie vanuit huis werken. Tim Clauwaert, CEO van Intuo geeft vier tips om thuiswerken zo effectief mogelijk te maken.
Nederland zit op slot, in ieder geval nog tot (bijna) het einde van deze maand, zo weten we sinds gisteravond. Zoals Rutte echter al meerdere keren aanstipte in de persconferentie, zullen veel van de maatregelen hoogstwaarschijnlijk zelfs nog langer van kracht zijn. Dat betekent onder meer dat zeer veel Nederlanders misschien nog wel anderhalve maand vanuit hun huis moeten werken.
De betrokkenheid van werknemers en werkgevers wordt in dit soort onzekere periodes zwaar op de proef gesteld. Vooral omdat het momenteel lastig is om elkaar bijvoorbeeld even vijf minuten bij de koffieautomaat te spreken. Tim Clauwaert, CEO van Intuo, een onderdeel van softwareleverancier Unit4, formuleerde onlangs vier tips om van thuiswerken tijdens de corona-lockdown een succes te maken.
1: Houd de vinger aan de pols
Wanneer medewerkers op afstand werken, is het gemakkelijk hun betrokkenheid of welzijn uit het oog te verliezen, vertelt Clauwaert: “Juist in deze onzekere tijden is het belangrijk om te weten hoe het met je personeel gaat. Voelen ze zich veilig, krijgen ze genoeg ondersteuning vanuit de organisatie en hebben ze vertrouwen in het bedrijf?”
Volgens Clauwaert zijn dit belangrijke vragen, waarop het antwoord makkelijker te achterhalen is dan men denkt: “Software kan namelijk helpen om op regelmatige basis de betrokkenheid van werknemers inzichtelijk te maken, ook geanonimiseerd. Korte enquêtes en feedbackformulieren helpen om direct in kaart te brengen wanneer de betrokkenheid of het welzijn van je team een dipje doormaakt.”
2: Communiceer regelmatig
Het contact behouden met medewerkers begint met regelmatig communiceren, aldus Clauwaert: “Hoewel face-to-face meetings niet mogelijk zijn als een groot deel van de collega’s thuiswerken, heb je als bedrijf genoeg andere opties tot je beschikking. Het gebruikelijke overleg van kantoor, kun je namelijk eenvoudig online voeren. Begin en eindig de dag bijvoorbeeld met een snelle stand-up. Door als team de dag te starten met een video call weet je waar iedereen mee bezig is en of iedereen lekker in zijn vel zit.”
3: Wees beschikbaar
Langdurig thuiswerken is voor veel medewerkers een nieuwe situatie. Hoewel werknemers wellicht gewend zijn om zo nu en dan een dagje thuis te werken, wordt het anders wanneer mensen langdurig op hun home office zijn aangewezen. “Sta als manager dan ook klaar voor medewerkers wanneer ze je nodig hebben en wees goed bereikbaar”, vertelt Clauwaert.
Waar het op kantoor laagdrempelig is om even bij elkaar langs te lopen, kan een digitale barrière lastiger te doorbreken zijn, geeft Clauwaert aan: “Stimuleer medewerkers om regelmatig te chatten en te bellen wanneer er vragen zijn. Plan daarnaast wekelijks digitale één-op-één gesprekken in, zodat je weet hoe het met je medewerkers gaat. Op die manier behoud je ook het sociale contact onderling.”
4: Bied ondersteuning op afstand
Het risico bestaat dat medewerkers zich tijdens deze periode onvoldoende gesteund voelen door de organisatie. “Het is daarom belangrijk om als werkgever de juiste ondersteuning te bieden. Vergeet daarom niet om regelmatig feedback te geven en de doelstellingen van medewerkers scherp te houden. Digitale trainingen zijn ideaal om je medewerkers te ondersteunen bij bepaalde vaardigheden. Zo kunnen medewerkers eenvoudig de draad weer oppakken wanneer ze weer terugkeren naar kantoor”, besluit Clauwaert.