Waar komt koffie vandaan? Nieuwe app geeft inzicht

07 februari 2020 Consultancy.nl

Het digitaal platform Farmer Connect heeft met ondersteuning van IBM een consumenten-app ontwikkeld die de oorsprong van koffie in kaart brengt.

Afgelopen maand in Las Vegas, tijdens de welbekende Consumer Electronics Show, presenteerden techbedrijven Farmer Connect en IBM de nieuwe consumentenapplicatie ‘Thank My Farmer’. Met deze app, die gebruikmaakt van blockchaintechnologie, kunnen consumenten bij een pak koffie nagaan wat de exacte oorsprong van het product is. Daarnaast kunnen ze met de applicatie ook de boer ondersteunen die de bonen heeft geteeld waarvan de koffie is gemaakt die zij drinken.

Naast Farmer Contect en IBM, waren ook verschillende andere toonaangevende bedrijven betrokken bij de ontwikkeling van de app, zoals Beyers Koffie, The Colombian Coffee Growers Federation (FNC), ITOCHU Corporation, Jacobs Douwe Egberts (JDE), The J.M. Smucker Company, Rabobank, RGC Coffee, Volcafe, Sucafina en Yara International. Het initiatief heeft naast het verlenen van extra informatie aan consumenten ook als doel de koffiesector efficiënter en rechtvaardiger te maken.

De grote, mondiale waardeketen maakt het bepalen van de oorsprong van koffie moeilijk. Eenmaal gekweekt, komen de bonen in handen van verschillende personen zoals exporteurs, transporteurs, importeurs, branders, distributeurs en retailers, voordat ze uiteindelijk de consument bereiken. Elke deelnemer aan dit complexe systeem heeft alleen kijk op zijn deel van de waardeketen, terwijl iedere deelnemer daarnaast zijn eigen datasysteem gebruikt. Dit betekent dat de informatie over het product behoorlijk gefragmenteerd is.

Waar komt koffie vandaan? Nieuwe app geeft inzicht

Consumenten die de kloof willen dichten tussen de barista bij hun om de hoek en de boer die de daarbij behorende koffiebonen heeft verbouwd, kunnen vanaf nu gebruikmaken van de Thank My Farmer-app, die informatie rechtstreeks uit de blockchain ophaalt. De applicatie verbindt daarmee consumenten met boeren, handelaren, branders en merken. De informatie wordt in de app gepresenteerd via een interactieve kaart. De app bevat ook de mogelijkheid om duurzaamheidsprojecten in koffiegemeenschappen te ondersteunen.

Doordat de blockchaintechnologie alle partijen in de koffieketen samenbrengt, wordt het uitwisselen en volgen van informatie en betalingen vereenvoudigd, wat meer vertrouwen oplevert. Elke ketendeelnemer heeft immers een exacte kopie van alle data, terwijl boeren, groothandelaren, handelaren en detailhandelaren door de technologie efficiënter communiceren, omdat ze bijna realtime toegang hebben tot de data. 

“Het doel is om de relatie van elke consument met zijn dagelijkse kop koffie te humaniseren”, zegt David Behrends, oprichter en CEO van Farmer Connect. “Consumenten kunnen nu een actieve rol spelen op het gebied van duurzaamheid door koffieboeren in ontwikkelingslanden te ondersteunen. Via de blockchain en deze consumenten-app creëren we dus een deugdzame koffiebonencyclus.”

De applicatie is sinds begin dit jaar beschikbaar in Google Play en de Apple App Store. Gebruikers in de Verenigde Staten en Canada kunnen QR-codes die op verpakkingen van ‘1850 brand premium single-origin’-koffie zijn afgebeeld scannen om meer informatie in te winnen. Europese consumenten kunnen gebruikmaken van de Thank My Farmer-app via het merk ‘Beyers 1769’, dat wordt gemaakt door Beyers Koffie. 

“Dit project is een ander voorbeeld van hoe blockchain-technologie echte verandering mogelijk maakt”, zegt Raj Rao, General Manager van IBM Food Trust. “Blockchain is meer dan een ambitieuze zakelijke technologie. Vandaag de dag draagt blockchain bij aan het ontwikkelen van een nieuwe manier van hoe mensen elkaar kunnen vertrouwen. Voor bedrijven kan de technologie eveneens meer transparantie opleveren en voor meer efficiëntie zorgen.”


Profiel
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup