Waar komt koffie vandaan? Nieuwe app geeft inzicht

07 februari 2020 Consultancy.nl

Het digitaal platform Farmer Connect heeft met ondersteuning van IBM een consumenten-app ontwikkeld die de oorsprong van koffie in kaart brengt.

Afgelopen maand in Las Vegas, tijdens de welbekende Consumer Electronics Show, presenteerden techbedrijven Farmer Connect en IBM de nieuwe consumentenapplicatie ‘Thank My Farmer’. Met deze app, die gebruikmaakt van blockchaintechnologie, kunnen consumenten bij een pak koffie nagaan wat de exacte oorsprong van het product is. Daarnaast kunnen ze met de applicatie ook de boer ondersteunen die de bonen heeft geteeld waarvan de koffie is gemaakt die zij drinken.

Naast Farmer Contect en IBM, waren ook verschillende andere toonaangevende bedrijven betrokken bij de ontwikkeling van de app, zoals Beyers Koffie, The Colombian Coffee Growers Federation (FNC), ITOCHU Corporation, Jacobs Douwe Egberts (JDE), The J.M. Smucker Company, Rabobank, RGC Coffee, Volcafe, Sucafina en Yara International. Het initiatief heeft naast het verlenen van extra informatie aan consumenten ook als doel de koffiesector efficiënter en rechtvaardiger te maken.

De grote, mondiale waardeketen maakt het bepalen van de oorsprong van koffie moeilijk. Eenmaal gekweekt, komen de bonen in handen van verschillende personen zoals exporteurs, transporteurs, importeurs, branders, distributeurs en retailers, voordat ze uiteindelijk de consument bereiken. Elke deelnemer aan dit complexe systeem heeft alleen kijk op zijn deel van de waardeketen, terwijl iedere deelnemer daarnaast zijn eigen datasysteem gebruikt. Dit betekent dat de informatie over het product behoorlijk gefragmenteerd is.

Waar komt koffie vandaan? Nieuwe app geeft inzicht

Consumenten die de kloof willen dichten tussen de barista bij hun om de hoek en de boer die de daarbij behorende koffiebonen heeft verbouwd, kunnen vanaf nu gebruikmaken van de Thank My Farmer-app, die informatie rechtstreeks uit de blockchain ophaalt. De applicatie verbindt daarmee consumenten met boeren, handelaren, branders en merken. De informatie wordt in de app gepresenteerd via een interactieve kaart. De app bevat ook de mogelijkheid om duurzaamheidsprojecten in koffiegemeenschappen te ondersteunen.

Doordat de blockchaintechnologie alle partijen in de koffieketen samenbrengt, wordt het uitwisselen en volgen van informatie en betalingen vereenvoudigd, wat meer vertrouwen oplevert. Elke ketendeelnemer heeft immers een exacte kopie van alle data, terwijl boeren, groothandelaren, handelaren en detailhandelaren door de technologie efficiënter communiceren, omdat ze bijna realtime toegang hebben tot de data. 

“Het doel is om de relatie van elke consument met zijn dagelijkse kop koffie te humaniseren”, zegt David Behrends, oprichter en CEO van Farmer Connect. “Consumenten kunnen nu een actieve rol spelen op het gebied van duurzaamheid door koffieboeren in ontwikkelingslanden te ondersteunen. Via de blockchain en deze consumenten-app creëren we dus een deugdzame koffiebonencyclus.”

De applicatie is sinds begin dit jaar beschikbaar in Google Play en de Apple App Store. Gebruikers in de Verenigde Staten en Canada kunnen QR-codes die op verpakkingen van ‘1850 brand premium single-origin’-koffie zijn afgebeeld scannen om meer informatie in te winnen. Europese consumenten kunnen gebruikmaken van de Thank My Farmer-app via het merk ‘Beyers 1769’, dat wordt gemaakt door Beyers Koffie. 

“Dit project is een ander voorbeeld van hoe blockchain-technologie echte verandering mogelijk maakt”, zegt Raj Rao, General Manager van IBM Food Trust. “Blockchain is meer dan een ambitieuze zakelijke technologie. Vandaag de dag draagt blockchain bij aan het ontwikkelen van een nieuwe manier van hoe mensen elkaar kunnen vertrouwen. Voor bedrijven kan de technologie eveneens meer transparantie opleveren en voor meer efficiëntie zorgen.”

More on: IBM
Netherlands
Company profile
IBM
IBM is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

IBM is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.