Digitale transformatie? Focus op de menselijke kant

06 februari 2020 Consultancy.nl

Organisaties die onvoldoende aandacht schenken aan de menselijke kant van een digitale transformatie, komen thuis van een koude kermis. Frédérique Bruggeman, Managing Director bij recruitmentbureau Robert Half, over het belang van human capital. “Daar begint het mee; niet met technologie.”

Digitale transformatie is een hot topic. Bedrijven en organisaties wereldwijd implementeren op grote schaal nieuwe processen om hun organisaties meer digital, meer lean en slimmer te maken. Daar gaan vaak grote veranderingsprojecten mee gepaard. En wie verandering zegt, zegt mensen. Want in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, gaat digitale transformatie niet over technologie. Het gaat er eerder om een bedrijf klaar te stomen om de concurrentie in het digitale tijdperk aan te gaan.

Wie digitale transformatie-inspanningen leidt met mensen, cultuur en vaardigheden voorop, gevolgd door de technologie, zal meer succes boeken dan wie het andersom doet. Mensen moeten zich immers kunnen inleven in het digitale transformatietraject van de organisatie. Wanneer medewerkers aanvoelen dat de veranderingen verstoringen met zich meebrengen en dus op termijn enkele functies in gevaar brengen, kunnen ze op de rem gaan staan.

Focus op een menselijke digitale transformatie

Dit brengt niet alleen het digitaal transformatieproces in gevaar, maar het kan zelfs voor een volledige stilstand binnen de organisatie zorgen. Bedrijven die middels een digitaal transformatieproces proberen te groeien, staan zo opeens veel verder van hun doel af.

Het is dus cruciaal dat medewerkers begrijpen in welke wereld of context het bedrijf opereert. Hoe wordt er winst gemaakt? Wat doen onze concurrenten? Wat komt er allemaal op ons af? En belangrijker; hoe gaan we daarmee om?

Innoveer vanuit de kern

Bedrijven die in de digitale wereld geboren zijn, zal je nooit de term “digitale transformatie” horen gebruiken. Net zoals grote organisaties die zich al jarenlang in de aankomende transformatie hebben verdiept en voortdurend inzetten op innovatie.

In die bedrijven zijn het gedrag, de mentaliteit en de vaardigheden van de werknemers al goed voorbereid op het gebruik en de optimalisatie van nieuwe toepassingen en systemen. Innovatief denken en het continu uitproberen van nieuwe processen zijn deel van hun cultuur en zulke initiatieven worden gemotiveerd vanuit de kern van de organisatie.

“Focus op een menselijke digitale transformatie. De verantwoordelijkheid hiervan ligt bij alle niveaus en functies.”

Organisaties die daarentegen nog geen transformatiementaliteit hebben aangenomen, hebben sterk de neiging om meer en meer te investeren in nieuwe technologieën en initiatieven te ontplooien zonder aandacht te besteden aan de mensen en de organisatiecultuur. Hierdoor ziet het bedrijf er van buitenaf wel klaar uit voor de toekomst, maar schiet het in zijn kern enorm tekort. 

Menselijke digitale transformatie

De verantwoordelijkheid voor het niet uit het oog verliezen van de menselijke aspecten van de digitale transformatie, ook wel de volgende industriële revolutie volgens sommigen, ligt bij alle niveaus en functies binnen de organisatie. Jammer genoeg slagen niet veel organisaties erin om ook in de praktijk de digitale initiatieven op deze manier te benaderen.

Focus dus op een menselijke digitale transformatie. Een aanpak die zich richt op de drijvende kracht achter elke succesvolle onderneming; de mensen.


Meer nieuws over

×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup
×
×
×