Rik Goslinga verlaat Kearney voor Strategy-rol bij PayPal
Rik Goslinga heeft het Kearney verlaten om zich aan te sluiten bij PayPal, waar hij is benoemd tot Corporate Strategy Director voor Europa.
De Nederlander treedt toe tot de financiële dienstverlener en neemt meer dan vijftien jaar aan advieservaring mee naar het bedrijf. De afgelopen negen jaar was hij werkzaam op het Amsterdamse kantoor van strategy consultancykantoor Kearney, voorheen A.T. Kearney. Eerder was hij werkzaam voor Quintel Strategy Consulting, een Nederlands adviesbureau dat in 2011 is overgenomen door het Amerikaanse strategie- en operations consulting-kantoor.
Goslinga kan bogen op uitgebreide ervaring in het adviseren van klanten over onder meer strategie, bedrijfstransformaties, kostenoptimalisatie, digitalisering en innovatie, met een focus op de bankensector. Hij is betrokken geweest bij verschillende onderzoeksinitiatieven vanuit de sector, die werden uitgevoerd door Kearney, zoals de 'Open Banking'- en de jaarlijkse 'European Retail Banking Radar'-series.
PayPal
Hij heeft besloten zijn positie van Principal bij Kearney te verruilen voor een nieuwe uitdaging en strategische rol binnen PayPal, een van ’s werelds grootste aanbieder van betaaloplossingen. Via het platform van het bedrijf kunnen meer dan 250 miljoen mensen uit meer dan 100 landen geld in 25 valuta wereldwijd verzenden, ontvangen en beheren. PayPal werd in 1998 opgericht door onder andere Tesla-oprichter Elon Musk en genereert vandaag de dag een omzet van meer dan $15 miljard.
Goslinga is benoemd tot Corporate Strategy Director voor Europa, een rol waarin hij verantwoordelijk wordt voor onder andere strategische planning, fusies en overnames, prioritering van zakelijke kansen en toegang tot nieuwe markten voor de regio.
Kracht van het netwerk ontsluiten
In een reactie op zijn overstap laat Goslinga op LinkedIn weten: “Bij PayPal is 2020 goed begonnen voor mij. Ik ben erg enthousiast om te helpen bij het opnieuw uitvinden van geld en het vormgeven van de toekomst van betalingen in heel Europa.” Hij wijst er bovendien op hoe recente overnames, zoals die van Honey, Simility, Hyperwallet en iZettle, zullen kunnen bijdragen om de “kracht van het netwerk” – PayPal telt zo’n 300 miljoen actieve accounts – “verder te kunnen ontsluiten”.
De kersverse Europese strategy director zal nauw gaan samenwerken met onder andere voormalige McKinsey & Company-partners Jonathan Auerbach (Chief Strategy, Growth and Data Officer) en Alfonso Villanueva (Global Head Strategy), evenals de in Singapore gevestigde voormalige Boston Consulting Group-bestuurder Nadia Lokenvitz (Head of International Strategy).