Een leven lang leren en ontwikkelen met Arlande
Arlande, een advies- en interimbureau uit Baarn, heeft een eigen Academie gelanceerd, van waaruit het trainingen zal verzorgen op het gebied van business, bedrijfsvoering en IT.
“Menselijk kapitaal maakt al jaren het verschil in succesvolle organisaties. In de huidige dynamische tijd waarin technologische ontwikkelingen en wetgeving aan verandering onderhevig zijn, leidt dit tot andere vragen bij het managementadviesbureau”, zegt Ard van Diepen van Arlande.
Naast klassiek advies en executiekracht voor programma’s, krijgt het bureau steeds meer de vraag om kennis bij te spijkeren of over te dragen. Van Diepen: “Opdrachtgevers en relaties geven aan dat het vergroten van het probleemoplossend vermogen van mensen de uitdaging voor de komende jaren is. Leren wordt daarmee steeds belangrijker.”
Met zijn nieuwe academie wil Arlande het “zelfstandig nadenken stimuleren, in plaats van het domweg uit het hoofd leren”. Arlande doet dit op basis van motiverende, waarderende en lerende aspecten. Van Diepen: “Bij voorkeur samen met opdrachtgevers, relaties, klanten en eigen mensen aan de hand van de dagelijkse praktijk in een open systeem. Belangrijk bij leren is de georganiseerde tegenspraak in de organisatie. Dit geeft een kwaliteitsimpuls aan de samenwerking en de uiteindelijke performance van de organisatie.”
Leren wordt leuk
Leren vraagt om een passende leerstrategie. In normale taal: iemand gaat een opleiding volgen om leiderschapsvaardigheden te ontwikkelen, terwijl coaching mogelijk een betere interventie is. De kracht van Arlande zit ‘m volgens Gerard Ramaekers, een ervaren interim-en programmamanager bij Arlande, in het “vertalen van een leervraag naar een passende strategie”.
Het bureau hanteert hiervoor de zeven ontwikkelingsstrategieën van Manon Ruijters. De meest herkenbare leerstrategieën zijn informatief en transformatief leren. Informatief leren gaat om het uitbreiden van kennis, vaardigheden en competenties. Hierbij kan gedacht worden aan een Scrummaster-certificering.
Transformatief leren draait om het vervangen van oude zienswijzen door een nieuwe manier van kijken. “Dit zijn de ‘aha’-momenten, bijvoorbeeld door het spiegelen van gedrag waardoor je nieuwe inzichten krijgt in jouw gedragspatronen. Hiermee worden eerdere ervaringen omgezet in krachtige en bruikbare inzichten”, aldus Ramaekers.
“Het aansluiten van de leervraag en leerstrategie draagt bij aan het verbeteren van het probleemoplossend vermogen van mensen. De tegenspraak en dialoog ontstaan, waardoor de performance verbetert.”
Gerard Ramaekers, Arlande
Gedurende het leertraject zet het bureau bewezen methodieken in die aansluiten bij de leerstrategie. Dit kan door actief te experimenteren, in bijvoorbeeld het Arlande Lab. Ramaekers: “Een lab kan worden georganiseerd rondom een centraal thema, vraagstuk of marktontwikkeling. Hierin vormen betrokkenheid, professionele ontwikkeling en tegenspraak de basis om binnen een veilige omgeving te leren.”
Betere performance
Daarbovenop bieden werksessies de mogelijkheid om de benodigde kennis en vaardigheden aan te reiken. “Het aansluiten van de leervraag en leerstrategie draagt bij aan het verbeteren van het probleemoplossend vermogen van mensen. De tegenspraak en dialoog ontstaan, waardoor de performance verbetert.”
De focus van Arlande Academie ligt op de thema’s bedrijfsvoering en ICT, gekoppeld aan de business. “Voorbeelden hiervan zijn onder andere een Management Development Programma, Partner Ontwikkel Programma en een Nimble Game. Op basis van casuïstiek, onderbouwd met krachtige interventies en aansluitend bij de gewenste leerstrategie”, sluit Van Diepen af.